Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Fakty
  • zmiany klimatu

Kobieta a kryzys klimatyczny. Znajdź w sobie liderkę.

  • 7 marca 2022
  • Dominika
  • 1.8K views
  • 5 minute read
Kobiety a kryzys klimatyczny
Total
0
Shares
0
0
0

Z kryzysem klimatycznym w różnym stopniu mierzymy się wszyscy, ale każdy z nas musi radzić sobie z nim nieco inaczej. Badania pokazują, że szczególnie narażeni są słabsi – dzieci czy osoby ubogie. Okazuje się, że kryzys klimatyczny w wyjątkowy sposób dotyka też kobiet, a nierówności płci istnieją również w sferze klimatu – skutki globalnego ocieplenia czy zanieczyszczenia planety znacznie bardziej odczuwają kobiety.

Nieodwracalne zmiany klimatyczne

Kryzys klimatyczny widzimy na własne oczy. Według Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC, 2014) globalne ocieplenie doprowadziło do wzrostu ekstremalnych zjawisk pogodowych (chociażby takich jak ostatnie orkany w Polsce) czy pogłębienia kryzysu żywnościowego (Ali et al., 2020). Mimo że bogaty zachód w dużym stopniu odpowiada za emisje CO2, to mieszkańcy krajów rozwijających się szczególnie zmagają się ze skutkami zanieczyszczeń (Heimpel, 2021). Przykładowo, w regionie subsaharyjskim kryzys klimatyczny z roku na rok pogłębia problemy z dostępem do wody czy żywienia. Najdotkliwsze konsekwencje spotykają ludzi ubogich czy tych, w trudnej sytuacji życiowej.

Kobieta cierpi bardziej?

Wśród słabszych i szczególnie dotkniętych wszelkimi kryzysami, często wymienia się kobiety. Takie założenie może wzbudzać mieszane uczucia z feministycznego punktu widzenia, ale chodzi o czynniki fizyczne czy społeczne. Jednym z nich jest bieda – według raportu ONZ kobiety stanowią aż 70% z prawie 1.3 miliarda osób żyjących w skrajnym ubóstwie. Brak odpowiednich środków finansowych utrudnia zaadaptowanie się do ocieplających się warunków, np. przez niemożliwość zapewnienia odpowiedniej ilości wody czy przystosowania miejsca zamieszkania do warunków pogodowych. Heimpel (2021) w swoim tekście zwraca uwagę na problem związany z niewielką ilością ziem posiadanych przez kobiety. Zazwyczaj to mężczyźni są właścicielami działek rolnych, więc w przypadku katastrof pogodowych kobiety nie mogą samodzielnie ubiegać się o fundusze na odbudowę. Statystyki pokazują również, że kobiety i dzieci najczęściej cierpią podczas wszelkich kataklizmów. Z raportu ‘’Distater and gender statistics” przygotowanego przez IUCN dowiadujemy się, że kobiety i dzieci są 14 razy bardziej narażone na śmierć podczas wszelkich katastrof. Przykładowo, podczas cyklony w Bangladeszu w 1991 roku kobiety stanowiły aż 90% spośród 140 000 ofiar. Podobne dane dotyczą ofiar huraganu Katrina – najczęstszymi ofiarami była najbiedniejsza grupa demograficzna z okolic Nowego Orleanu, czyli czarnoskóre kobiety z dziećmi. Kolejną istotną kwestią jest brak równego dostępu do edukacji. Według szacunków UNICEF aż 130 milionów dziewczynek nie ma dostępu do edukacji. W regionach konfliktów zbrojnych lub kryzysu klimatycznego są one dwukrotnie bardziej narażone na nieuczęszczanie do szkoły (UNICEF, 2020). Edukacja zwiększa świadomość i pomaga w radzeniu sobie z kryzysami, dlatego tak ważne jest zrównanie szans w tym obszarze. Wspomniane problemy wymagają podjęcia konkretnych działań, które wymienia w swoim artykule Heimpel (2021). Poza równym dostępem do edukacji, należy zadbać o zwiększenie liczby kobiet-rolników czy zwiększenie świadomości w zakresie planowania rodziny. Dodatkowo, kobiety są wciąż są w mniejszości, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji politycznych.

Kobiety liderki

Kobiety są szczególnie narażone na cierpienie podczas kryzysów klimatycznych i  coraz częściej stają na czele walki o sprawiedliwość klimatyczną. United Nations wskazuje, że wzmocnienie pozycji kobiet to najważniejszy sposób na zapewnienie skutecznych działań na rzecz klimatu. Ich doświadczenia i sposoby radzenia sobie z globalnym ociepleniem są niezbędną wiedzą w walce o sprawiedliwość klimatyczną. Mafalda Duarte, prezeska zarządu Funduszu Inwestycji Klimatycznych twierdzi, że najistotniejszym działaniem, które powinna podjąć każda kobieta jest odnalezienie w sobie liderki.

„Jesteśmy córkami, żonami, matkami, pracodawczyniami, pracownicami, przedsiębiorczyniami, inwestorkami, naukowcami, liderkami myśli, artystkami… i wszystkie jesteśmy menedżerkami. Każdego dnia podejmujemy ważne decyzje i dajemy przykład kolejnym pokoleniom. Moim powołaniem jest bycie jak najlepszym przykładem dla moich córek i wszystkich osób w moim życiu oraz prowadzenie inicjatyw klimatycznych, które mogą utorować drogę do innego zrozumienia i szacunku dla naszych relacji ze sobą nawzajem i z przyrodą.”

Jeśli chodzi o liderki klimatyczne, w pierwszej kolejności na myśl przychodzi nam Greta Thunberg czy May Boeve. Szukając inspirujących kobiet działających na rzecz klimatu, warto sprawdzić listę przygotowaną przez GreenBiz. Wśród liderek wymieniają między innymi Jacindę Ardern, premierkę Nowej Zelandii, która walczy, aby jej kraj stał się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla do 2025 roku, czy Mellody Hobson, która jako CEO Ariel Investments rozwija inicjatywy na rzecz klimatu.

Jak wspierać przywództwo kobiet w obszarze walki o klimat

  • Wspieraj i wybieraj liderki-kobiety, które forsują politykę środowiskową.
  • Żądaj działań rządu na rzecz świata bezemisyjnego.
  • Słuchaj i wzmocnij głosy kobiet lub dziewcząt w ruchu klimatycznym.
  • Żądaj równej reprezentacji kobiet w zespołach zadaniowych, zespołach, komitetach itp. ds. działań na rzecz klimatu na szczeblu lokalnym i krajowym
  • Czytaj i udostępniaj historie kobiet, które stoją na czele działań na rzecz klimatu na całym świecie. 
  • Promuj, powołuj lub rozwijaj organizacje i biznesy działające na rzecz klimatu – TerGo, dzięki któremu powstał ten artykuł został powołany do życia przez dwie kobiety Thuy Nguyen i Ewelinę Sasin. Wejdź na stronę projektu i zainspiruj się do podjęcia swoich działań na rzecz klimatu. Link znajdziesz klikając >> tutaj <<.
  •  

Kobiety a świadomość klimatyczna

Czy kobiety są bardziej świadome w kwestiach ekologicznych?  Dane pokazują, że są one prekursorkami działań na rzecz planety. Kanyama et al. (2021) w swoim tekście porównuje statystyki dotyczące różnic między płciami. Badania wykazały, że samotni mężczyźni zużywają więcej energii związanej z konsumpcją niż kobiety. Częściej spożywają mięso czy korzystają z samochodów, w związku z czym odpowiadają na wyższą emisję gazów cieplarnianych. Tego typu dane uświadamiają skalę paradoksu – z jednej strony kobiety częściej padają ofiarami kryzysów wynikających z globalnego ocieplenia, z drugiej zaś są bardziej odpowiedzialne i dokonują świadomych wyborów konsumenckich. W tym szczególnym dniu warto więc pamiętać o niesprawiedliwościach i nierównościach, a z drugiej strony zawsze starać się podążać za radą Mafaldy Duarte i odnajdywać w sobie liderkę, która inspiruje innych.

Artykuł powstał we współpracy z TerGo, dostawcą rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój marek.

Tergo

Źródła:

Ali, E., Awade, N. E., & Abdoulaye, T. (2020). Gender and impact of climate change adaptation on Soybean Farmers’ revenue in rural Togo, West Africa. Cogent Food & Agriculture, 6(1), 1743625. https://doi.org/10.1080/23311932.2020.1743625

Carlsson Kanyama, A., Nässén, J., & Benders, R. (2021). Shifting expenditure on food, holidays, and furnishings could lower greenhouse gas emissions by almost 40%. Journal of Industrial Ecology, 25(6), 1602–1616. https://doi.org/10.1111/jiec.13176

Disaster and gender statistics. (n.d.). Retrieved March 6, 2022, from https://www.unisdr.org/files/48152_disasterandgenderstatistics.pdf

The disproportionate impact of climate change on women and girls. Ecologi. (2021). Retrieved March 6, 2022, from https://ecologi.com/articles/blog/the-disproportionate-impact-of-climate-change-on-women-and-girls

Girls’ education. UNICEF. (2020, January 19). Retrieved March 6, 2022, from https://www.unicef.org/education/girls-education

Osman-Elasha, B. (n.d.). Women…In The Shadow Of Climate Change. United Nations. Retrieved March 6, 2022, from https://www.un.org/en/chronicle/article/womenin-shadow-climate-change

United Nations. (n.d.). Women climate leaders celebrate international women’s day. United Nations. Retrieved March 6, 2022, from https://www.un.org/en/climate-action/international-womens-day-2021

United Nations. (n.d.). WomenWatch: Women, gender equality and climate change. United Nations. Retrieved March 6, 2022, from https://www.un.org/womenwatch/feature/climate_change/

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • zmiany klimatu
Dominika

Previous Article
  • Jedzenie
  • Kuchnia

Wino nie dla wegan?

  • 23 lutego 2022
  • Joanna
View Post
Next Article
Dzień Ziemi
  • ESG | CSR

Dzień Ziemi: jak promować ekopostawy pracowników

  • 16 marca 2022
  • Dominika
View Post
You May Also Like
Komunikacja pracowników, ESG i Zrównoważony rozwój
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Jak wprowadzić pracowników w temat ESG i zrównoważonego rozwoju

  • Dominika
  • 18 czerwca 2024
Greenwashing
View Post
  • ESG | CSR
  • greenwashing
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Treść dyrektywy greenwashingowej przegłosowana przez Parlament Europejski

  • Marta Opałka
  • 3 kwietnia 2024
Konsekwencje dla firm, które nie zgłoszą danych niefinansowych zgodnie z CSRD pomimo obowiązku
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD

  • Joanna
  • 12 lipca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Firmy coraz bardziej interesują się zrównoważonym rozwojem – dobra wola czy presja prawa?

  • Dominika
  • 29 czerwca 2023
Warsztat Mozaika klimatyczna
View Post
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu

  • Joanna
  • 6 czerwca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Miasto
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Startup TerGo został B(enefit) Corpem. Takich firm w Polsce jest tylko 8!

  • Dominika
  • 1 czerwca 2023
View Post
  • Biuro
  • Dom
  • Fakty
  • Proste zmiany

10 sposobów na bycie eko-friendly online

  • Joanna
  • 17 kwietnia 2023
TERbit
View Post
  • ESG | CSR
  • Miasto
  • Styl życia
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Testujemy aplikację TERbit, która motywuje do redukcji emisji CO2e

  • Dominika
  • 13 kwietnia 2023
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo