Dzień Ziemi: jak promować ekopostawy pracowników

22 kwietnia będziemy obchodzić międzynarodowe święto, które jest mi niezwykle bliskie. Dzień Ziemi, bo o nim mowa, przypada w momencie zrównania dnia z nocą, co ma znaczenie symboliczne. Przypomina, że wszyscy, niezależnie od uwarunkowań etnicznych czy religijnych, równo dzielimy między siebie naszą planetę – Ziemię. I każdy z nas powinien dbać o jej dobrostan, ponieważ stanowi ona nasze wspólne dobro. Warto więc tę pamięć i świadomość kultywować na różnych poziomach: jednostki, firmy czy kraju. Jeśli kwestia zmian klimatycznych i wpływu biznesu na środowisko naturalne jest Tobie i Twojej firmie bliska, zbliżający się Dzień Ziemi potraktuj jako doskonałą okazję do promowania ekoaktywizmu wśród swoich pracowników. Jak to zrobić?
Porozmawiaj z pracownikami o zmianach klimatu i wpływie Waszej organizacji na nie, o odpowiedzialności by chronić Ziemię, jaka na nas wszystkich ciąży, o działaniach, jakie podejmuje firma by chronić środowisko. Stwórz im przestrzeń do wymiany myśli.
Niewykluczone, że te dyskusje zrodzą oddolne inicjatywy, które zacieśnią relacje między pracownikami, a jednocześnie przyniosą wymierne korzyści dla organizacji i dla planety. Po drugie, pozwoli Ci to lepiej zaplanować dalsze działania.
Jeśli pracownicy wyszli z propozycjami działań proekologicznych, to świetnie! Zmianę znacznie łatwiej jest wprowadzić, gdy jest “nasza”. Warto więc ich postulaty przeanalizować i włączyć w plan działań. Dobrym narzędziem do tego celu będzie warsztat, który skonkretyzuje ogólny kierunek działań, wyłoni szczegółowe cele i narzędzia do ich osiągnięcia. Zbuduje przy tym jeszcze większe zaangażowanie pracowników w działania proekologiczne.
Jeśli natomiast luźne rozmowy pracowników nie zaowocowały pomysłami, podczas warsztatu mogą oni poszukać rozwiązań ekologicznych wspólnie, pod okiem doświadczonego moderatora.
Webinar jest niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o formy szkolenia w dzisiejszej rzeczywistości. Jak szacuje ClickMeeting, jedna z najbardziej popularnych platform umożliwiających organizację spotkań online, popularność tego narzędzia wzrosła w minionym roku o 66% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Jeśli więc Twoja firma pracuje w trybie zdalnym lub hybrydowym, będzie to dobre rozwiązanie dla Ciebie. Tematem webinaru może być np. dostosowanie domowego biura, zakupy i gotowanie w duchu less waste, codzienny domowy upcycling, czy less waste w pracy. By najlepiej dobrać temat do zainteresowań odbiorców, warto wcześniej zapytać ich samych w formie ankiety, jakie zagadnienie uznają za najciekawsze.
W pośpiechu dnia codziennego czasami zapominamy o dopiciu porannej kawy czy zabraniu ze sobą kluczy wychodząc z domu, a co dopiero o dbałości o środowisko! A ponieważ nawet najlepsze nawyki bez powtarzalności zanikają, warto co jakiś czas przypomnieć sobie o szybkich i prostych działaniach, które zmniejszają nasz wpływ na środowisko, takich jak:
Zaletami wsparcia finansowego proekologicznej organizacji jest to, że efekty naszego zaangażowania są mierzalne i widoczne od razu. Warto przy tym wybrać organizację lokalną, której działania da się łatwo zweryfikować, a ich efekty będą widoczne w naszym bliskim otoczeniu. To da pracownikom poczucie sprawczości i zachęci do dalszych działań. Wsparcia możesz również udzielić wolontariat pracowniczy.
Jeśli zmiany proekologiczne są jeszcze przed Tobą lub Twoja organizacja stawia pierwsze kroki na tej ścieżce, potraktuj Dzień Ziemi jako świetną okazję, by zapoczątkować zmiany. Postaw sobie cele, jakie chcesz osiągnąć w ramach swojej organizacji, i przygotuj przemawiające za nimi argumenty, z którymi Twoi pracownicy będą się utożsamiać. Zainicjuj rozmowę na tematy ekologiczne. Zorientuj się, kto w firmie jest ekologicznym aktywistą, a kto sceptykiem, by wyłonić ambasadorów zmiany i ocenić, czy jest ktoś, kto będzie aktywnie się sprzeciwiał, a następnie zaprojektować stosownie do tego komunikację. Jeśli to brzmi przytłaczająco (a to dopiero początek!), zespół WWSTP może przeprowadzić Cię przez ten proces. Od A do Z, zgodnie z uwarunkowaniami Twojej firmy.
Chętnie omówimy Twoje plany i wesprzemy Cię w ich realizacji. Who Will Save The Planet zrodziło się z poszanowania natury i właśnie po to, by holistycznie kreować ekologiczne postawy w miejscu pracy i życiu prywatnym, które są coraz silniej ze sobą powiązane. Z jednej strony, mamy za sobą kilkanaście lat doświadczenia w zakresie komunikacji i społecznej odpowiedzialności biznesu, dziesiątki opracowanych strategii, zrealizowanych kampanii i planów komunikacyjnych; a z drugiej strony – głowy pełne nowych pomysłów, które tylko czekają na realizację!
Możemy zaproponować Ci działania dostosowane do potrzeb i możliwości Twojej firmy, przygotowane z uwzględnieniem zagrożeń komunikacyjnych. Dzień Ziemi jest znakomitą okazją do zaangażowania pracowników wokół tematów środowiskowych, ale obecna sytuacja wymaga ciągłego działania i bardziej zaawansowanych programów mobilizujących całą organizację do zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko. Dlatego w przygotowane mamy dla Ciebie różne narzędzia od najprostszych rozwiązań po pełną strategię komunikacji. Prowadzimy webinary i warsztaty, podczas których możemy zarówno omówić przygotowane tematy, jak i wspólnie z Twoim zespołem poszukać ciekawych rozwiązań ekologicznych lub rozwinąć istniejące już pomysły i przygotować plan ich wdrożenia w firmie. A może potrzebujesz rozwiązania szytego na miarę?
Napisz do nas!
Input your search keywords and press Enter.