Who will save the planet
  • O mnie
  • Masz wpływ
    • Masz wpływ
    • Nasze akcje
  • Blog
    • Komunikacja | CSR
    • Fakty
    • Biuro
    • Kuchnia
    • Jedzenie
    • Łazienka
    • Ubrania
    • Zakupy
    • Psyche
    • Miejsca
    • Biblioteka
    • Marki
  • Pobierz
  • Kontakt
  • CONSULTING
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • O mnie
  • Masz wpływ
    • Masz wpływ
    • Nasze akcje
  • Blog
    • Komunikacja | CSR
    • Fakty
    • Biuro
    • Kuchnia
    • Jedzenie
    • Łazienka
    • Ubrania
    • Zakupy
    • Psyche
    • Miejsca
    • Biblioteka
    • Marki
  • Pobierz
  • Kontakt
  • CONSULTING
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
1K
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • O mnie
  • Masz wpływ
    • Masz wpływ
    • Nasze akcje
  • Blog
    • Komunikacja | CSR
    • Fakty
    • Biuro
    • Kuchnia
    • Jedzenie
    • Łazienka
    • Ubrania
    • Zakupy
    • Psyche
    • Miejsca
    • Biblioteka
    • Marki
  • Pobierz
  • Kontakt
  • CONSULTING
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Biuro
  • Jedzenie zero waste
  • Komunikacja | CSR | Marketing Zaangażowany
  • zmiany klimatu

Jak realizować cel klimatyczny, aby zyskać wsparcie pracowników i uniknąć podejrzeń o greenwashing

  • 10 maja 2021
  • Dominika
  • No comments
  • 1.2K views
  • 4 minute read
Komunikacja CSR
Total
1
Shares
1
0
0

Wyobraź sobie taką sytuację: właśnie trwa kampania zewnętrzna promująca przyjęty w Waszej firmie cel klimatyczny. Chcecie, żeby klienci i partnerzy biznesowi postrzegali Was jako firmę wpisującą się w globalny trend, odpowiedzialną, jako game changer’a. W równoległej rzeczywistości do optymizmu bijącego z komunikatów prasowych odkrywasz: dyrektor finansowy chwali się podpisaną olbrzymią umową kredytową, szkoda, że z bankiem, który finansuje wydobycie węgla; na forum dyskusyjnym rozwija się wątek, w którym pracownicy obrzucają błotem wymianę floty samochodowej na hybrydy przy jednoczesnym cięciu premii “zarządowi w tyłkach się poprzewracało”, a do grup roboczych, w których macie wspólnie wypracować plan realizacji celu klimatycznego “zabrakło” chętnych, bo ich szefowie mają inne priorytety.

Opisana sytuacja może wynikać m.in. z niewystarczającej komunikacji wewnętrznej. Spójrz na poniższe inspiracje, niech będą wsparciem w nadaniu prawdziwego priorytetu celom środowiskowym przyjętym w Waszej firmie.

1. Zacznij komunikować odpowiednio wcześnie

To, jak, komu i kiedy zaczniesz komunikować wewnętrznie tematy klimatyczne jest kluczowe – uwiarygadnia, nadaje dynamikę i priorytet projektowi. Ważne, aby komunikację wewnętrzną rozpocząć zanim informacja trafi do zewnętrznych interesariuszy.  Do wypracowania konkretnych rozwiązań prowadzących Twoją organizację do celu klimatycznego będą potrzebne Ci zespoły robocze. Jeśli chcesz zadbać o ich wartościowy skład, zaplanuj tak komunikację, aby praca w nich wiązała się z odpowiednim prestiżem. Pracownicy i kadra kierownicza musi czuć, że to priorytetowy dla firmy projekt. Jednak zanim zaczniesz szyć plan komunikacji, dowiedz się, do kogo komunikujesz i kogo potrzebujesz zaangażować.

2. Oceń sytuację

Mimo, że 97 proc. naukowców jest zgodnych co do tego, że występuje zmiana klimatu, nadal duża część naszego społeczeństwa w jakimś sposób poddaje pod wątpliwość wpływ człowieka na zmiany klimatu. Zbadaj, co o zmianach klimatu myślą Twoi pracownicy, oceń procent zainteresowanych tematem, tych odrzucających antropogeniczne zmiany, przyjrzyj się kadrze zarządzającej średniego i wyższego szczebla – określ, kto jest naturalnym sojusznikiem, a kto może sabotować projekty (w najlepszym wypadku tylko swoją pasywnością). Wykorzystaj te wyniki przy projektowaniu komunikacji.

3. Zadbaj o ambasadorów zmiany

Za sukcesem wielu projektów biznesowych stoi zaangażowana kadra kierownicza średniego szczebla. To oni mają codzienny kontakt z największą grupą pracowników. Ale nie jest to jedyna grupa do której możesz sięgnąć. Poszukaj wśród swoich pracowników osób, które interesują się tematem zmian klimatu, to Twoi naturalni sprzymierzeńcy. Zadbaj o ambasadorów z różnorodnych zespołów i obszarów działalności, z naciskiem na te, które dziś w największym sposób odpowiadają za emisję gazów cieplarnianych. Zaangażuj ich w działania.

4. Dobierz odpowiednio argumenty

Głodujące niedźwiedzie polarne, znikające wyspy czy w rekordowym tempie topniejąca pokrywa lodowców to prawdziwy argument, ale zbyt odległy, by zaangażować większość. Poszukaj czegoś bliższego skóry. Na czym zależy Twoim odbiorcom? Jakie są ich obawy? Jakie widzą zagrożenia? Kto jest dla nich autorytetem? W jaki sposób zmiana klimatu bezpośrednio ich dotyka? Co jest interesujące z ich punktu widzenia? Jakie znajdziesz argumenty biznesowe?

5. Zadbaj o miejsce w agendzie

Jeśli komunikujesz na zewnątrz, że środowisko i zmiany klimatu to priorytet dla Twojej firmy, ale tego tematu stale brakuje na najważniejszych wewnętrznych wydarzeniach, cyklicznych spotkaniach zarządu i kadry kierowniczej, Twoja organizacja jest bliska uprawiania greenwashingu. Twoja firma kłamie (mówiąc o tym, że cele środowiskowe są dla niej priorytetem) również wtedy, gdy na 3. z rzędu spotkaniu zarządu tematy środowiskowe spadają z agendy ze względu na pojawiające się ważniejsze i bardziej priorytetowe sytuacje.

6. Zaangażuj pracowników

Aby osiągnąć cel klimatyczny (i każdy inny) potrzebujesz strategii. Ludzie z “Green’u” sami nie przestawią firmy na bezemisyjne tory, uczyń z nich koordynatorów zmiany, ale współodpowiedzialność za realizację dobrze, jeśli poczuje cała firma. Cennym działaniem jest zaangażowanie wszystkich pracowników w stworzenie strategii, zebranie pomysłów chociażby poprzez zostawienie ich w otwartym dla każdego kwestionariuszu. Angażując pracowników oczywiście wydłużasz nieco czas realizacji projektu, jednak dbasz o jakość i realność strategii, budujesz poczucie wpływu, kreujesz ekologiczną świadomość w swojej firmie. A przecież każda organizacja jest tak dobra, jak ludzie ją tworzący.

7. Powiąż cele środowiskowe z celami rocznymi

W wielu firmach standardem są oceny pracownicze i cele roczne. Często powiązane z systemem wynagrodzenia. A co, gdyby w cele roczne wpisać również cele środowiskowe? Co myślicie o efektach takiej zmiany? Takie działanie widzę nie tylko jako motywację finansową, ale faktyczne nadanie priorytetu tematowi środowiska w firmie.  A może znacie realne tego przykłady?

Podsumowując, niestety, firmy często poświęcają więcej czasu i pieniędzy na zewnętrzny marketing swoich zobowiązań klimatycznych i działań prośrodowiskowych niż na zaangażowanie w projektowanie prawdziwej zmiany i wyjaśnienie sprawy własnym pracownikom. Tymczasem przyjęte przez firmę zobowiązania klimatyczne, środowiskowe i związane z tym zmiany biznesowe mogą spotykać się z niezrozumieniem, irytacją, a nawet cichym sabotażem zmian przez pracowników. Jest to bardziej prawdopodobne w trudniejszych rynkowo okolicznościach, gdzie na pierwszy plan wychodzi presja na bieżący wynik biznesowy. Szczególnie w większych firmach mamy przekrój całego społeczeństwa. W tym również osoby, które odrzucają antropogeniczny wpływ na zmiany klimatu. Jak zatem realizować cel klimatyczny i każde inne zobowiązanie środowiskowe? Zacznij od solidnej komunikacji wewnętrznej i jednomyślności na poziomie zarządu, że jest to dla Was faktyczny priorytet.

Total
1
Shares
Share 1
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • csr
  • komunikacja
Dominika

Previous Article
  • #DietaDlaPlanety
  • Jedzenie zero waste
  • Wasze tematy
  • Zakupy
  • Zero Waste

Czy moda na freeganizm jest na pewno OK?

  • 13 kwietnia 2021
  • Dominika
View Post
Next Article
Jak w prosty sposób zacząć normalizować w firmie temat menstruacji i dlaczego to takie ważne?
  • Biuro
  • Jedzenie zero waste
  • Komunikacja | CSR | Marketing Zaangażowany
  • Wasze tematy
  • Zero Waste

Jak w prosty sposób zacząć normalizować w firmie temat menstruacji i dlaczego to takie ważne?

  • 30 maja 2021
  • Dominika
View Post
You May Also Like
View Post
  • Komunikacja | CSR | Marketing Zaangażowany

Ważny trend w eventach to neutralność klimatyczna

  • Dominika
  • 23 maja 2022
pokrzywa
View Post
  • Jedzenie zero waste

5 jadalnych chwastów, które urozmaicą waszą kuchnię

  • Paulina
  • 5 maja 2022
View Post
  • Jedzenie zero waste

Plakat “Czułość” z okazji Dnia Ziemi

  • Dominika
  • 21 kwietnia 2022
View Post
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Dlaczego potrzebujemy torfowisk?

  • Dominika
  • 6 kwietnia 2022
View Post
  • Jedzenie zero waste

Ukraiński jadłospis po wegetariańsku

  • Sonia
  • 25 marca 2022
Dzień Ziemi
View Post
  • Komunikacja | CSR | Marketing Zaangażowany

Dzień Ziemi: jak promować ekopostawy pracowników

  • Dominika
  • 16 marca 2022
Kobiety a kryzys klimatyczny
View Post
  • Fakty
  • zmiany klimatu

Kobieta a kryzys klimatyczny. Znajdź w sobie liderkę.

  • Dominika
  • 7 marca 2022
Eco label
View Post
  • Jedzenie zero waste

Jak informacja o śladzie węglowym na produkcie zmienia decyzje klientów?

  • Dominika
  • 20 lutego 2022

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zajrzyj do sklepu i spraw sobie przyjemność w duchu less waste
Najczęściej oglądacie
  • Ocet cytrynowy Mój uniwersalny płyn do mycia podłóg
  • Zimny prysznic Poranny zimny prysznic? Efekty przerosły moje oczekiwania!
  • 6 eko zmian dla leniwych i oszczędnych ;) 6 eko zmian dla leniwych i oszczędnych ;)
  • Pokrzywa 5 pomysłów na młode pokrzywy
  • 6 nowych produktów, które kupuję odkąd nie jem mięsa 6 nowych produktów, które kupuję odkąd nie jem mięsa
Who will save the planet
  • O mnie
  • Masz wpływ
  • Blog
  • Pobierz
  • Kontakt
  • CONSULTING
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Ok, rozumiem
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT