Jak w prosty sposób zacząć normalizować w firmie temat menstruacji i dlaczego to takie ważne?

Miesiączka to przemilczany, dosłownie, krwawa kwestia dotycząca niemal połowy zatrudnionych. Każda firma, bez względu na swój profil, może zaangażować się w walkę z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym lub po prostu normalizacją tematu miesiączki. Praca nad zwiększeniem wewnętrznej empatii organizacji na tę kwestię, to dłuższy proces, który warto dobrze zaplanować. Pierwszym prostym gestem może być udostępnienie artykułów higienicznych w firmowych łazienkach.
Ubóstwo menstruacyjne, w uproszczeniu, to taka sytuacja, gdy nie możesz pozwolić sobie na środki higieniczne, dzięki którym bezpiecznie przetrwasz miesiączkę. Z tym wyzwaniem mierzy się również wiele kobiet w Polsce. Wg raportu Kulczyk Foundation, aż 39 proc. Polek z najmniej zamożnych rodzin, co miesiąc musi rezygnować z zakupu środków higienicznych niezbędnych podczas miesiączki.
Według danych UNICEF i WHO około 500 milionów kobiet boryka się z ubóstwem menstruacyjnym. 130 mln dziewczynek na całym świecie opuszcza lekcje z powodu menstruacji.
Nie znam danych, które pokazywałyby, ile kobiet i dziewcząt dodatkowo nie może pozwolić sobie na leki przeciwbólowe, które są przecież codziennością dla większości miesiączkujących kobiet, które znam.
W swoim życiu zdecydowana większość kobiet doświadcza miesiączki. 12 razy w roku przez około tydzień my, kobiety, w większości przypadków mierzymy się z bólem (czasem tak silnym, że tracimy przytomność), wahaniami nastroju i olbrzymim dyskomfortem fizycznym i psychicznym. To dosłownie krwawy, przemilczany problem, z którym przychodzimy do pracy. Obecny czasem w niestosownych żartach o PMS.
Wg raportu Kulczyk Foundation tylko 68% kobiet deklaruje, że akceptuje fakt, że ma miesiączkę, a prawie 25% uważa, że kobiety nie powinny rozmawiać o miesiączce w obecności mężczyzn.
Czy to oznacza, że gdy w pracy zwijasz się z bólu i stresu, że “przeciekniesz” masz siedzieć cicho, szczególnie gdy szefem jest facet?
Szkocja stała się pierwszym krajem na świecie, który oficjalnie zakończył ubóstwo menstruacyjne swoich obywatelek – środki higieniczne są dostępne w miejscach publicznych. Na to nie możemy liczyć w Polsce, ale możemy zacząć od firmowych łazienek.
“(…) dla kobiety w trakcie menstruacji podpaska (czy inne środki higieniczne) jest potrzebna jak papier toaletowy. A jak wiadomo, brak papieru toaletowego w toalecie to tragedia. Skoro więc normą jest darmowy papier toaletowy w każdej toalecie, to podobnie powinno być z padpaskami” – komentarz na Linkedin
Zainspirowana komentarzem Ani, jednej z moich czytelniczek, zapytałam swoją społeczność na Instagramie (dosyć świadome kwestii ekologicznych, więc i zalet kubeczka grono), jak oceniają pomysł na prezent w postaci kubeczka menstruacyjnego np. z okazji Dnia Kobiet. Aż 55% z 416 głosujących wybrało odpowiedź “Bardzo spoko”, jednak pozostałe 45% wybrało odpowiedź “No nie wiem”. Gdy poprosiłam o wyjaśnienie wątpliwości wysypało się mnóstwo cennych komentarzy, które zebrałam tu, jako ważne wsparcie dla każdej firmy, która myśli o działaniu na rzecz normalizacji tematu miesiączki w firmie.
“Prezent to coś wyjątkowego z kategorii “przyjemność”. “Bo to tak, jakbym dostała odkurzacz albo papier toaletowy.” “Nie lubię prezentów praktycznych. Wolę takie, które sprawiłyby mi odrobinę przyjemności”
Jako ważny insight dla osób przygotowujących się do jakiegokolwiek działania w obszarze normalizacji tematu miesiączki w ich organizacji/firmie, są komentarze wskazujące na brak znajomości kontekstu i intencji, którymi kieruje się pracodawca. A to wskazuje na ważną rolę przemyślanej i odpowiednio zaplanowanej komunikacji takich działań.
“Zestresowałoby mnie to, nie wiedziałabym, jak zareagować”, “To byłoby dziwne, jeśli nie znam intencji stojących za takim prezentem”
Podsumowując wątpliwości i korzystając z pomysłów mojej wspaniałej społeczności, poniżej znajdziesz cenne sugestie dotyczące tego, co możesz zrobić w temacie normalizacji tematu menstruacji w swojej firmie.
Dzień Kobiet nie jest raczej dobrym pomysłem na poruszanie tego tematu, a jeśli chcesz go obchodzić w swojej firmie, lepiej w tym czasie skup się na czymś mniej praktycznym. Co ważne, koncentrując się na tym temacie w Dzień Kobiet wykluczysz zapewnę sporą grupę osób, które już nie miesiączkują.
“Niektóre kobiety nie mają miesiączki, np przez problemy zdrowotne. To mogłoby sprawić przykrość”
Każda firma ma też swoją kulturę organizacyjną. Najlepsze pomysły na empatyzację tematu menstruacji w Twoim miejscu pracy znajdziesz właśnie w jej środku. Rozmawiaj i twórz przestrzeń do rozmowy.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia w przeprowadzeniu takiego działania? Odezwij się do mnie. Napisz na dominika@whowillsavetheplanet.pl lub wykorzystaj poniższy formularz.
Input your search keywords and press Enter.