Miesiączka to przemilczany, dosłownie, krwawa kwestia dotycząca niemal połowy zatrudnionych. Każda firma, bez względu na swój profil, może zaangażować się w walkę z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym lub po prostu normalizacją tematu miesiączki. Praca nad zwiększeniem wewnętrznej empatii organizacji na tę kwestię, to dłuższy proces, który warto dobrze zaplanować. Pierwszym prostym gestem może być udostępnienie artykułów higienicznych w firmowych łazienkach.
Ubóstwo menstruacyjne - co to takiego
Ubóstwo menstruacyjne, w uproszczeniu, to taka sytuacja, gdy nie możesz pozwolić sobie na środki higieniczne, dzięki którym bezpiecznie przetrwasz miesiączkę. Z tym wyzwaniem mierzy się również wiele kobiet w Polsce. Wg raportu Kulczyk Foundation, aż 39 proc. Polek z najmniej zamożnych rodzin, co miesiąc musi rezygnować z zakupu środków higienicznych niezbędnych podczas miesiączki.
Według danych UNICEF i WHO około 500 milionów kobiet boryka się z ubóstwem menstruacyjnym. 130 mln dziewczynek na całym świecie opuszcza lekcje z powodu menstruacji.
Nie znam danych, które pokazywałyby, ile kobiet i dziewcząt dodatkowo nie może pozwolić sobie na leki przeciwbólowe, które są przecież codziennością dla większości miesiączkujących kobiet, które znam.
Menstruuje lub menstruowła połowa zatrudnionych
W swoim życiu zdecydowana większość kobiet doświadcza miesiączki. 12 razy w roku przez około tydzień my, kobiety, w większości przypadków mierzymy się z bólem (czasem tak silnym, że tracimy przytomność), wahaniami nastroju i olbrzymim dyskomfortem fizycznym i psychicznym. To dosłownie krwawy, przemilczany problem, z którym przychodzimy do pracy. Obecny czasem w niestosownych żartach o PMS.
Wg raportu Kulczyk Foundation tylko 68% kobiet deklaruje, że akceptuje fakt, że ma miesiączkę, a prawie 25% uważa, że kobiety nie powinny rozmawiać o miesiączce w obecności mężczyzn.
Czy to oznacza, że gdy w pracy zwijasz się z bólu i stresu, że “przeciekniesz” masz siedzieć cicho, szczególnie gdy szefem jest facet?
Pracodawca może wspierać kobiety na wiele sposobów
Szkocja stała się pierwszym krajem na świecie, który oficjalnie zakończył ubóstwo menstruacyjne swoich obywatelek – środki higieniczne są dostępne w miejscach publicznych. Na to nie możemy liczyć w Polsce, ale możemy zacząć od firmowych łazienek.
“(…) dla kobiety w trakcie menstruacji podpaska (czy inne środki higieniczne) jest potrzebna jak papier toaletowy. A jak wiadomo, brak papieru toaletowego w toalecie to tragedia. Skoro więc normą jest darmowy papier toaletowy w każdej toalecie, to podobnie powinno być z padpaskami” – komentarz na Linkedin
Kubeczek menstruacyjny jako prezent od pracodawcy?
Zainspirowana komentarzem Ani, jednej z moich czytelniczek, zapytałam swoją społeczność na Instagramie (dosyć świadome kwestii ekologicznych, więc i zalet kubeczka grono), jak oceniają pomysł na prezent w postaci kubeczka menstruacyjnego np. z okazji Dnia Kobiet. Aż 55% z 416 głosujących wybrało odpowiedź “Bardzo spoko”, jednak pozostałe 45% wybrało odpowiedź “No nie wiem”. Gdy poprosiłam o wyjaśnienie wątpliwości wysypało się mnóstwo cennych komentarzy, które zebrałam tu, jako ważne wsparcie dla każdej firmy, która myśli o działaniu na rzecz normalizacji tematu miesiączki w firmie.
Ważne wątpliwości:
- Pojawiło się wiele głosów wskazujących na dostosowanie firmowych łazienek do potrzeb miesiączkujących kobiet jako priorytet (łatwy dostęp do bieżącej wody, umożliwiający toaletę miejsc intymnych);
- Materialny prezent w postaci kubeczka wydał się dla dużej części kobiet zbyt intymnym prezentem, przekraczającym granice prywatności;
- Wśród kobiet, które zaznaczyły “No nie wiem” pojawiły się komentarze podkreślające, że wiele kobiet już ma kubeczek i nie potrzebują kolejnego;
- Problemem jest również sam rozmiar kubeczka, który wymaga dopasowania;
- Pośród niemal 100 komentarzy, pojawił się jeden głos zwracający uwagę na pominięcie w jakiś sposób mężczyzn “faceci nie dostają golarek, wolałabym lepsze prezenty”;
- Pojawiło się kilka głosów wskazujących na to, że nie wiadomo czy w obdarowanej grupie wszystkie kobiety miesiączkują i, że sprawdzanie tego byłoby niedorzeczne;
- Wiele głosów miało też raczej negatywne skojarzenia z samym określeniem kubeczka jako “prezentu”, bo ten nie powinien, w opinii odpowiadających kobiet, być związany z jakąś przyjemnością, nie czymś tak praktycznym;
“Prezent to coś wyjątkowego z kategorii “przyjemność”. “Bo to tak, jakbym dostała odkurzacz albo papier toaletowy.” “Nie lubię prezentów praktycznych. Wolę takie, które sprawiłyby mi odrobinę przyjemności”
Kluczowa komunikacja działań
Jako ważny insight dla osób przygotowujących się do jakiegokolwiek działania w obszarze normalizacji tematu miesiączki w ich organizacji/firmie, są komentarze wskazujące na brak znajomości kontekstu i intencji, którymi kieruje się pracodawca. A to wskazuje na ważną rolę przemyślanej i odpowiednio zaplanowanej komunikacji takich działań.
“Zestresowałoby mnie to, nie wiedziałabym, jak zareagować”, “To byłoby dziwne, jeśli nie znam intencji stojących za takim prezentem”
Normalizacja tematu menstruacji - co jeszcze?
Podsumowując wątpliwości i korzystając z pomysłów mojej wspaniałej społeczności, poniżej znajdziesz cenne sugestie dotyczące tego, co możesz zrobić w temacie normalizacji tematu menstruacji w swojej firmie.
- Przede wszystkim dopasuj łazienkę do potrzeb kobiet menstruujących lub przynajmniej wyposaż łazienkę w artykuły do higieny intymnej.
- Wyposaż też w środki przeciwbólowe charakterystyczne dla bólu menstruacyjnego apteczkę pierwszej pomocy.
- Jeśli rozważasz szersze działania, mogą to być oferta:
- Konsultacji z cup fitterką;
- Bonu na kubeczki menstruacyjne;
- Konsultacji z cup fitterką;
- Rozważ możliwość pracy zdalnej na życzenie.
- Pakietu medycznego zawierającego możliwość badań cytologii i innych;
Dzień Kobiet nie jest raczej dobrym pomysłem na poruszanie tego tematu, a jeśli chcesz go obchodzić w swojej firmie, lepiej w tym czasie skup się na czymś mniej praktycznym. Co ważne, koncentrując się na tym temacie w Dzień Kobiet wykluczysz zapewnę sporą grupę osób, które już nie miesiączkują.
“Niektóre kobiety nie mają miesiączki, np przez problemy zdrowotne. To mogłoby sprawić przykrość”
Działania uszytę na miarę Twojej organizacji
Każda firma ma też swoją kulturę organizacyjną. Najlepsze pomysły na empatyzację tematu menstruacji w Twoim miejscu pracy znajdziesz właśnie w jej środku. Rozmawiaj i twórz przestrzeń do rozmowy.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia w przeprowadzeniu takiego działania? Odezwij się do mnie. Napisz na dominika@whowillsavetheplanet.pl lub wykorzystaj poniższy formularz.