Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Firmy coraz bardziej interesują się zrównoważonym rozwojem – dobra wola czy presja prawa?

  • 29 czerwca 2023
  • Dominika
  • 1K views
  • 4 minute read
Total
0
Shares
0
0
0

Aby przeciwdziałać zmianom klimatu, w pierwszej kolejności potrzebujemy zmian systemowych. To przede wszystkim państwa i firmy odpowiadają za emisje gazów cieplarnianych, i to te instytucje mają narzędzia, aby je zmniejszać. Widzimy jednak, że zbyt mało się dzieje po stronie organizacji. My, konsumenci, sięgamy po eko produkty, ograniczamy odpady, dbamy o recykling, przesiadamy się na transport publiczny albo rower, ale czujemy się nieraz oszukani, bo to opakowanie kremu, które miało być przyjazne dla planety albo tamten produkt oznaczony jako neutralny węglowo, chociaż droższy, okazał się ściemą. Nic dziwnego, że w wielu z nas budzi się frustracja i złość na system, który pozwala na greenwashing i przesuwa odpowiedzialność na konsumentów. Czy na horyzoncie jest szansa na zmianę i taką legislację, która pomoże konsumentom podejmować bardziej ekologiczne decyzje?

Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z TerGo, dostawcą carbon accounting software Tergoscope. Więcej na temat Tergoscope przeczytasz tutaj.

UE walczy o zrównoważony rozwój

Unia Europejska aktywnie działa na rzecz walki z greenwashingiem; ma też osiągnięcia na polu uszczelniania “dziurawych” ustaw. Może uchwalanie dyrektyw i wprowadzanie kolejnych regulacji zajmuje trochę czasu, choćby ze względu na procesy konsultacji z licznymi interesariuszami, i wiele aktów jest nadal procesowanych, ale wszystko wskazuje na to, że koniec końców obywatele Unii mogą liczyć na ochronę swoich interesów. 

Mam dla Was krótką ściągę z kluczowych aktów prawnych, które mają wesprzeć transformację gospodarki unijnej na bardziej zrównoważoną, a nam, konsumentom, ułatwić proekologiczne decyzje zakupowe.

CSRD, czyli audytowane raportowanie niefinansowe

Słyszeliście, że firmy raportują swoje zaangażowanie w ochronę środowiska i społeczności, ale nagminnie mijają się przy tym z prawdą, a raporty CSR przypominają reklamowe wydmuszki? Unia wzięła się za ten temat i uchwaliła dyrektywę CSRD (Dyrektywę o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju), która będzie wymagać od większości firm (wdrożenie będzie przebiegać etapowo) konkretnych danych na temat ich wpływu na środowisko i ludzi. 

Już w 2025 r. będziecie mogli zajrzeć do pierwszych raportów, które nie tylko da się łatwo porównać, ale także będą poddane audytowi przez podmioty zewnętrzne. Czyli: koniec naginania prawdy czy pomijania istotnych kwestii. Pierwsze efekty? Firmy zaczęły się wycofywać z twierdzeń, jakoby osiągnęły “net zero”; urealniają też swoje strategie klimatyczne. No i zaczynają liczyć ślad węglowy – i to nie tylko tam, gdzie chcą, ale również w całym łańcuchu wartości. Coraz więcej producentów będzie też pokazywało ślad węglowy produktów na opakowaniu. Więcej o oznakowaniu produktów pisaliśmy w artykule: Sustainable labelling, czyli jak etykiety na produktach mogą zmienić świat na lepsze? Co ciekawe, dyrektywa CSRD będzie obejmowała wiele dziedzin i tematów ESG, część z nich nie będzie obligatoryjna, ale wszystkie spółki będą musiały raportować swój ślad węglowy. 

CSDD, czyli odpowiedzialność w łańcuchu wartości

CSDD to Dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zakłada ona wprowadzenie obowiązku należytej staranności dla określonych grup przedsiębiorstw, co pomogłoby przeciwdziałać negatywnym skutkom ich działalności dla poszanowania praw człowieka i kwestii środowiskowych. Zgodnie z dyrektywą, firmy będą musiały zapobiegać ewentualnym problemom (np. przewidywać, co się stanie, jak zrzucą zasoloną wodę do rzeki), wziąć odpowiedzialność za naruszenia zachodzące również w łańcuchu działalności (np. zacznie ich interesować, czy tańszy podwykonawca na pewno wie, jak nie skazić środowiska przy wykonywaniu zleconych prac) czy uruchomić procedurę umożliwiającą zgłaszanie skarg.

CBAM, czyli cło na emisje CO2

Korporacje w Unii dostosują się do wymogów, ale co z pozostałymi krajami, z których przecież importujemy produkty? Czy rozliczając działające u nas firmy np. z emisji dwutlenku węgla, nie obniżamy ich konkurencyjności na własnym rynku, a do tego skłaniamy podmioty do outsource’owania własnych emisji? Odpowiedzią na te problemy jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2.  CBAM wprowadza nowy sposób ustalania cła na granicach UE z uwzględnieniem emisji CO2 i obejmuje grupę wysokoemisyjnych produktów importowanych z krajów trzecich.

Będzie funkcjonować w pełnym zakresie już w 2026 r., a faza przejściowa rozpoczyna się już w październiku br. Wprowadzenie CBAM to krok w stronę osiągnięcia neutralności klimatycznej przez Unię Europejską, a także wzrostu inwestycji w zrównoważony rozwój.

Green Claims przeciw greenwashingowi

Komisja Europejska zaproponowała także Dyrektywę dotyczącą Zielonych Oświadczeń (Green Claims), która ma na celu eliminację praktyk „greenwashing” na rynkach UE poprzez ustalenie szczegółowych zasad dotyczących sposobu, w jaki firmy powinny reklamować swoje wpływy i wyniki środowiskowe. Według niedawno przeprowadzonego badania przez Komisję Europejską, spośród 150 oświadczeń środowiskowych aż 53,3 procent dostarczało „niejasnych, wprowadzających w błąd lub nieuzasadnionych informacji na temat cech środowiskowych produktów”. Celem omawianego wniosku jest stworzenie jaśniejszej sytuacji dla konsumentów, którzy powinni mieć pewność, że produkty sprzedawane jako ekologiczne rzeczywiście takie są, a także poprawienie jakości informacji, aby ułatwić wybór produktów przyjaznych dla środowiska. Więcej na temat Green Claims pisaliśmy w artykule Ochrona konsumentów: ułatwienie wyboru zrównoważonych produktów i zakaz pseudoekologicznego marketingu.

Co czeka konsumenta i biznes?

Powyższe regulacje obejmujące biznesy oznaczają dla konsumenta mniejsze ryzyko greenwashingu ze strony firm, a także wzrost transparentności, szczególnie w zakresie działań na rzecz walki ze zmianami klimatu. Niedługo zaczniemy się coraz częściej stykać z oznaczeniem neutralności węglowej czy informacjami o śladzie węglowym – i nie będą to już zabiegi marketingowe, tylko wiarygodne dane, które zaczną się pojawiać ze względu na nowe wymagania legislacyjne i presję coraz bardziej świadomych konsumentów. 

 

Łatwe liczenie emisji CO2 w firmie – Tergoscope

Dla biznesów zmiany będą nie lada wyzwaniem. Już dziś firmy zaczynają np. liczyć swój ślad węglowy, co można przeprowadzić wewnątrz firmy, angażując cały zespół ekspertów, albo skorzystać z carbon accounting software, takiego jak Tergoscope – narzędzia do obliczania śladu węglowego w Zakresach 1., 2. i 3., o której już dla Was pisaliśmy.


Tergoscope to intuicyjne, proste w użyciu narzędzie, które wykonuje większość pracy za użytkowników, a ponadto można z niego korzystać za pomocą dowolnej przeglądarki. Dotychczas zbieranie informacji o śladzie węglowym w firmie często odbywało się za pomocą plików Excel, które krążyły w organizacji i były uzupełniane przez różne osoby. Zcentralizowane, zautomatyzowane narzędzie umożliwia lepsze zarządzanie tymi danymi oraz znacznie ułatwia proces. Z Tergoscope mogą korzystać zarówno małe organizacje, jak i duże firmy – w przypadku tych drugich warto rozważyć także synchronizację Tergoscope z aplikacją TERbit, która w pełni automatyzuje zbieranie danych o wyborach logistycznych pracowników oraz kontrahentów z łańcucha wartości. Dzięki korzystaniu z TERbita firma może automatycznie zbierać niektóre dane o emisjach z zakresu 1 i 3.


Co więcej, Tergoscope umożliwia automatyczne generowanie raportów emisji CO2 w firmie, które są zgodne z międzynarodowymi standardami i odpowiadają na najnowsze regulacje prawne. Więcej informacji na jej temat uzyskacie, pisząc na adres business@tergo.io.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • tergo
  • zmiany klimatu
Dominika

Previous Article
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu

  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
View Post
Next Article
Konsekwencje dla firm, które nie zgłoszą danych niefinansowych zgodnie z CSRD pomimo obowiązku
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD

  • 12 lipca 2023
  • Joanna
View Post
You May Also Like
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Zainspiruj, nie zanudź. 5 powodów, dla których firmy stawiają dziś na edukację pracowników

  • Joanna
  • 24 kwietnia 2025
View Post
  • ESG | CSR

Firmy w zawieszeniu: raportować wg CSRD czy czekać na Omnibus?

  • Joanna
  • 18 marca 2025
View Post
  • Biuro
  • ESG | CSR
  • Zero Waste
  • Zrównoważony rozwój

Segregacja śmieci w biurze – mała zmiana, wielki wpływ?

  • Zuzanna Olejnik
  • 14 marca 2025
zielony kalendarz esg
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Kalendarz inicjatyw 2025. Zorganizuj wydarzenie w duchu ESG i wykorzystaj moc power speech!

  • Zuzanna Olejnik
  • 22 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR
  • Kampanie społeczne

5 kroków do skutecznych kampanii edukacyjnych z influencerami   

  • Dominika
  • 15 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR

3 sposoby na firmowe święta w duchu zrównoważonego rozwoju

  • Zuzanna Olejnik
  • 30 października 2024
View Post
  • ESG | CSR

Powstała 1. w Polsce agencja mówczyń z obszaru ESG i well-being 

  • Joanna
  • 25 października 2024
Komunikacja pracowników, ESG i Zrównoważony rozwój
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Jak wprowadzić pracowników w temat ESG i zrównoważonego rozwoju

  • Dominika
  • 18 czerwca 2024
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo