Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • ESG | CSR
  • Jedzenie zero waste
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Tergoscope – aplikacja do obliczania śladu węglowego w zakresie 1, 2 i 3

  • 11 stycznia 2023
  • Dominika
  • 1.8K views
  • 3 minute read
Total
0
Shares
0
0
0

Wokół obliczenia śladu węglowego organizacji narosło wiele strachu, szczególnie w kontekście dyrektywy CSRD,  która już wkrótce zobowiąże wiele podmiotów do raportowania niefinansowego, m.in. emisji gazów cieplarnianych w 1, 2 i 3 Zakresie. Nic dziwnego, nowe obowiązki zawsze budzą pewien niepokój, szczególnie, jeśli dotyczą obszarów, z którymi do tej pory firma nie miała styczności, więc i nie ma w swoim zespole odpowiednich ekspertów mogących wyjaśnić nową rzeczywistość. Mam przyjemność współpracować z  firmą TerGo, która stworzyła intuicyjną aplikację online do obliczania śladu węglowego we wszystkich zakresach. W tekście poniżej opowiem o niej i wyjaśnię:

  • czym jest ślad węglowy i czego dotyczy w zależności od zakresu,
  • jak w procesie raportowania śladu węglowego może być przydatny Tergoscope,
  • kogo raportowanie śladu węglowego dotyczy.

[tekst powstał w ramach płatnej współpracy]

Ślad węglowy

Zgodnie z definicją podawaną przez Tergopedię, ślad węglowy to ilość gazów cieplarnianych wyrażona najczęściej w formie ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e), jaką emituje do atmosfery podmiot, organizacja, zdarzenie, usługa, teren lub człowiek. Ślad węglowy powstaje w wyniku np. spalania paliw kopalnych, pozyskiwania materiałów (wycinki drzew, wydobywanie torfu), ale i każdego innego działania.

Zakresy śladu węglowego

Zgodnie z międzynarodowym standardem GHG Protocol, dane dotyczące działalności, podzielone są na trzy Zakresy. Te trzy zakresy zostały zdefiniowane po to, aby pomóc w określeniu bezpośrednich i pośrednich źródeł emisji, poprawić przejrzystość i zapewnić użyteczność dla różnych rodzajów organizacji i różnych typów polityk klimatycznych oraz celów biznesowych. Zakresy 1 i 2 są dokładnie zdefiniowane, aby przeciwdziałać sytuacji, w której te same emisje policzone są w różnych miejscach wielokrotnie.

Zakres 1 – są to własne, bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych organizacji, np. emisje wynikające ze spalania paliw w maszynach, kotłach, piecach lub pojazdach będących własnością firmy. Są to również wycieki fluorowanych gazów cieplarnianych (HFC) z systemów chłodniczych lub klimatyzacyjnych, a także każde inne emisje z procesów przemysłowych firmy.

Zakres 2 – są to emisje pośrednie, które pochodzą z zakupionej energii elektrycznej, ciepła, pary i chłodu, z których korzysta firma w prowadzonej działalności.

Zakres 3 – są to wszystkie inne emisje pośrednie występujące w łańcuchu wartości organizacji, czyli emisje gazów cieplarnianych, na które firma ma wpływ, ale których nie kontroluje bezpośrednio. Mowa tutaj np. o emisjach związanych z transportem zakupionych towarów, wywozem odpadów, podróżami służbowymi, dojazdami pracowników pojazdami, które nie są własnością organizacji. W przypadku wielu firm emisje z zakresu 3 stanowią ponad 70 procent śladu węglowego. Na przykład wtedy, gdy organizacja wytwarza produkty często występują znaczne emisje CO2e z wydobycia i przetwarzania surowców.

Kogo dotyczy raportowanie śladu węglowego

Dyrektywa CSRD, która mówi o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, czyli również raportowaniu emisji gazów cieplarnianych, docelowo obejmie wszystkie duże jednostki notowane i nienotowane oraz duże grupy kapitałowe bez względu na wielkość jednostki dominującej, a także małe i średnie spółki giełdowe. Przepisy dyrektywy przewidują trzystopniowy harmonogram zastosowania nowych obowiązków przez firmy. W pierwszej kolejności informacje przedstawią po raz pierwszy, za rok obrotowy 2024, największe podmioty, które już obecnie raportują tzw. informacje niefinansowe, bo podlegają pod NFRD. Są to duże jednostki zainteresowania publicznego, których liczba pracowników przekracza 500 osób. Rok później pierwsze raporty przedstawią pozostałe duże jednostki. Małe i średnie spółki giełdowe złożą po raz pierwszy raporty za rok obrotowy 2026. Raportowanie śladu węglowego może dotyczyć jednak znacznie szerszej grupy podmiotów, jeśli znajdują się w łańcuchu wartości większych graczy podlegających raportowaniu. Wynika to z faktu, że duże firmy będą wpływały na swoich partnerów biznesowych i mobilizowały je do raportowania raportowania i zmniejszania emisji.

Tergoscope, intuicyjna aplikacja do obliczania śladu węglowego

Dokładne obliczenie śladu węglowego obejmuje złożony proces obserwacji wszystkich zdarzeń połączonych z tworzeniem produktu czy usługi, szerzej działalnością całej firmy. Ten proces, szczególnie dla organizacji, które do tej pory nie miały do czynienia z kwestiami raportowania śladu środowiskowego, może wydawać się dość enigmatyczny. Wsparciem na pewno będą narzędzia do obliczania śladu węglowego, które pojawiają się na rynku. Świetnym przykładem takiego carbon accounting software’u jest na pewno Tergoscope.

–  Zmiany klimatyczne to ogromne wyzwanie, z którym musimy zmierzyć się wszyscy, jak najszybciej. Tworząc Tergoscope, chcieliśmy ułatwić liczenie śladu węglowego zarówno firmom i organizacjom zobowiązanym do tego ustawami, jak i tym, które chcą działać odpowiedzialnie i zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko. Chcemy, aby komunikacja o działaniach klimatycznych w biznesie opierała się na danych, a nie na deklaracjach. Projektując narzędzie do liczenia śladu węglowego, postawiliśmy na prostotę, wygodę oraz intuicyjną obsługę. Przejrzysty układ Tergoscope prowadzi użytkownika przez obliczenia i podpowiada, gdzie szukać potrzebnych danych. Dzięki Tergoscope liczenie śladu węglowego organizacji jest o wiele łatwiejsze i zautomatyzowane. Dodatkowo zapewniamy możliwość skorzystania z indywidualnego wsparcia specjalistów – komentuje Ewelina Sasin, współzałożycielka TerGo.

Ciekawą funkcją Tergoscope jest możliwość integracji z aplikacją TERbit, która umożliwia m.in. monitorowanie redukcji emisji wynikających z dojazdów do pracy ekologicznymi środkami transportu. Te emisje wlicza się w zakres 3.

Aplikację Tergoscope przetestowali już wybrani klienci biznesowi dwóch wiodących banków. Więcej szczegółowych informacji: business@tergo.io.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • carbonfootprint
  • tergoscope
  • zmiany klimatu
Dominika

Previous Article
carbon label
  • ESG | CSR

Sustainable labelling, czyli jak etykiety na produktach mogą zmienić świat na lepsze?

  • 24 listopada 2022
  • Joanna
View Post
Next Article
newsletter zróbmy razem coś dobrego
  • ESG | CSR

Newsletter – numer 8

  • 24 stycznia 2023
  • Joanna
View Post
You May Also Like
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Zainspiruj, nie zanudź. 5 powodów, dla których firmy stawiają dziś na edukację pracowników

  • Joanna
  • 24 kwietnia 2025
View Post
  • ESG | CSR

Firmy w zawieszeniu: raportować wg CSRD czy czekać na Omnibus?

  • Joanna
  • 18 marca 2025
View Post
  • Biuro
  • ESG | CSR
  • Zero Waste
  • Zrównoważony rozwój

Segregacja śmieci w biurze – mała zmiana, wielki wpływ?

  • Zuzanna Olejnik
  • 14 marca 2025
zielony kalendarz esg
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Kalendarz inicjatyw 2025. Zorganizuj wydarzenie w duchu ESG i wykorzystaj moc power speech!

  • Zuzanna Olejnik
  • 22 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR
  • Kampanie społeczne

5 kroków do skutecznych kampanii edukacyjnych z influencerami   

  • Dominika
  • 15 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR

3 sposoby na firmowe święta w duchu zrównoważonego rozwoju

  • Zuzanna Olejnik
  • 30 października 2024
View Post
  • ESG | CSR

Powstała 1. w Polsce agencja mówczyń z obszaru ESG i well-being 

  • Joanna
  • 25 października 2024
Komunikacja pracowników, ESG i Zrównoważony rozwój
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Jak wprowadzić pracowników w temat ESG i zrównoważonego rozwoju

  • Dominika
  • 18 czerwca 2024
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo