Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • ESG | CSR

Newsletter – numer 8

  • 24 stycznia 2023
  • Joanna
  • 838 views
  • 3 minute read
newsletter zróbmy razem coś dobrego
Total
0
Shares
0
0
0

Kilka tygodni temu odebraliśmy telefon z pytaniem “Czy dotyczy nas CSRD?” Gdy odpowiedzieliśmy, że tak, i spółka pierwszy raport niefinansowy będzie musiała opublikować w 2026 r., klient poczuł ulgę, że to dopiero za trzy lata, i przestało mu się spieszyć, tym bardziej, że zbliżała się świąteczna przerwa i inne sprawy były priorytetem. Tydzień temu zadzwonił jednak ponownie, prosząc o jak najszybsze spotkanie. Powód? Jego partner biznesowy zasugerował, że w najbliższym czasie będzie wymagał od swoich dostawców raportowania śladu węglowego produktów. O tym jak Dyrektywa CSRD wpłynie na wiele podmiotów, nawet tych, które nie są w ogóle zobligowane do raportowania, przeczytacie w ciekawym tekście o branży spożywczej, który polecamy poniżej.

Jak Dyrektywa CSRD wpłynie na branżę spożywczą?

Dyrektywa CSRD jest jedną z regulacji, która ma wesprzeć transformację unijnej gospodarki w kierunku tej zrównoważonej, neutralnej klimatycznie do 2050 r. Obejmie ona cały łańcuch wartości, w tym dostawców, i wpłynie na działalność nawet tych firm, które nie są nią zobowiązane do raportowania niefinansowego. Będzie miała istotny wpływ również na branżę spożywczą. Więcej na ten temat, w tym komentarz Dominiki, znajdziecie w tym tekście Adama Tubilewicza.

Wydarzyło się…

Od stycznia na półki europejskich sklepów mogą trafiać produkty z częściowo odtłuszczonym sproszkowanym świerszczem domowym. Wśród nich znajdą się np. chleb wieloziarnisty, batoniki zbożowe, ciastka, czekoladki czy zupy. Coraz powszechniejsze zainteresowanie wprowadzeniem tego alternatywnego źródła białka wynika m.in. z faktu, że dieta mięsna ma ogromny wpływ na zmiany klimatu. Tymczasem badania pokazują, pozyskanie białka ze świerszczy jest dwukrotnie bardziej efektywne niż z drobiu. Świerszcze mogą jednak uczulać osoby nietolerujące skorupiaków.

S&P Global Sustainable1 oraz Program ONZ ds. Środowiska ogłosiły nową metodologię analizy wpływu organizacji na przyrodę oraz zależności firmy od natury. Zawiera ona m.in. ryzyka powstające z wpływu firm na bioróżnorodność czy ryzyka związane z sąsiadowaniem z miejscami o dużej bioróżnorodności. Przyszłe wersje metodologii mają skupić się również na wpływie firm na ludności rdzenne i lokalne społeczności, a także objąć życie w wodzie.

Unia Europejska przekazała 328 milionów euro firmie produkującej materiały budowlane na dwa projekty z zakresu wychwytywania, utylizacji i składowania CO2 (tzw. CCUS – carbon capture utilization and storage), do zrealizowania w Polsce i w Niemczech. Branże trudne do zdekarbonizowania, a taką jest branża budowlana, może ucieszyć fakt, że z unijnego Innovation Fund aż 3 miliardy euro zostanie przeznaczone na czyste technologie. Kiedy mówimy “trudne”, nie mamy na myśli “niemożliwe”, jak udowadnia start-up związany z MIT, który właśnie pochwalił się zebraniem 40 milionów dolarów na rozwój technologii produkcji niskoemisyjnego… cementu.

Jak dziś wygląda usuwanie CO2? Aż 99,9% sprowadza się głównie do zalesiania terenów. Co dzieje się w 0,1% przypadków? Czy potrzebne są nam nowe technologie sekwestracyjne? O tym można przeczytać w pierwszym raporcie na ten temat.

Ważna liczba

97% – tyle spośród 2000 przedstawicieli najwyższej kadry kierowniczej przepytanej przez Deloitte w 24 krajach uznało, że zmiany klimatu będą miały wpływ na strategię i działalność firm. Niemal wszyscy z nich potwierdzili, że ich organizacje w zeszłym roku już zetknęły się z problemami wynikającymi ze zmian klimatu, takimi jak np. ograniczenie dostępności zasobów lub wzrost ich kosztów (46%) czy zmiana zachowań konsumpcyjnych i preferencji klientów (45%).

Obliczanie śladu węglowego

Dyrektywa CSRD narzuca obliczanie śladu węglowego z Zakresu 1., 2. i 3., co budzi niepokój w organizacjach. To rzeczywiście złożony proces, który wymaga obserwacji wszystkich zdarzeń połączonych z tworzeniem produktu czy usługi, szerzej działalnością całej firmy, a nawet, jak pisaliśmy w poprzednim numerze newslettera, dojazdów pracowników do zakładu pracy. Na szczęście na rynku pojawiły się już rozwiązania, które ułatwiają obliczanie śladu węglowego, takie jak np. aplikacja Tergoscope. Jak wskazuje współzałożycielka TerGo Ewelina Sasin, używanie carbon accounting software może być nawet przyjemnością: Przejrzysty układ Tergoscope prowadzi użytkownika przez obliczenia i podpowiada, gdzie szukać potrzebnych danych. Dzięki Tergoscope liczenie śladu węglowego organizacji jest o wiele łatwiejsze i zautomatyzowane. 

Wasi ludzie z WWSTP

P.S. Poprzednie numery newslettera znajdziecie na LinkedIn. Jeśli nie chcecie, żeby coś Was ominęło, koniecznie zasubskrybujcie nasz biuletyn.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • esg
  • newsletter
Joanna

Previous Article
  • ESG | CSR
  • Jedzenie zero waste
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Tergoscope – aplikacja do obliczania śladu węglowego w zakresie 1, 2 i 3

  • 11 stycznia 2023
  • Dominika
View Post
Next Article
  • ESG | CSR

Dzień Kobiet w firmie w duchu równości

  • 7 lutego 2023
  • Joanna
View Post
You May Also Like
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Zainspiruj, nie zanudź. 5 powodów, dla których firmy stawiają dziś na edukację pracowników

  • Joanna
  • 24 kwietnia 2025
View Post
  • ESG | CSR

Firmy w zawieszeniu: raportować wg CSRD czy czekać na Omnibus?

  • Joanna
  • 18 marca 2025
View Post
  • Biuro
  • ESG | CSR
  • Zero Waste
  • Zrównoważony rozwój

Segregacja śmieci w biurze – mała zmiana, wielki wpływ?

  • Zuzanna Olejnik
  • 14 marca 2025
zielony kalendarz esg
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Kalendarz inicjatyw 2025. Zorganizuj wydarzenie w duchu ESG i wykorzystaj moc power speech!

  • Zuzanna Olejnik
  • 22 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR
  • Kampanie społeczne

5 kroków do skutecznych kampanii edukacyjnych z influencerami   

  • Dominika
  • 15 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR

3 sposoby na firmowe święta w duchu zrównoważonego rozwoju

  • Zuzanna Olejnik
  • 30 października 2024
View Post
  • ESG | CSR

Powstała 1. w Polsce agencja mówczyń z obszaru ESG i well-being 

  • Joanna
  • 25 października 2024
Komunikacja pracowników, ESG i Zrównoważony rozwój
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Jak wprowadzić pracowników w temat ESG i zrównoważonego rozwoju

  • Dominika
  • 18 czerwca 2024
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo