Już wkrótce będziemy świętować Międzynarodowy Dzień Kobiet. Choć wielu Polkom i Polakom 8 marca kojarzy się z przysłowiowym goździkiem od pracodawcy, warto pamiętać o szerszym, globalnym kontekście tego święta, które oznacza nie tylko celebrację kobiecości, ale przede wszystkim działania na rzecz praw kobiet i ich równego traktowania. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi, jak sprawić, by celebracja tego święta była wartościowa dla pracowników i całej firmy.
Po pierwsze: nie wykluczaj
Najpierw rozważmy problem, o którym ostatnio wiele się mówi, ale nieco w oderwaniu od równego traktowania kobiet – tożsamości płciowej. Niebinarność jeszcze nie przeniknęła do dyskursu politycznego w takim stopniu, aby uchwalane prawo i inicjatywy – zarówno ONZ, jak i Unii Europejskiej – nie odnosiły się do płci „biologicznej”, ale już niektóre kraje (Niemcy, Islandia, Malta, Grecja, Belgia i Holandia) otworzyły się na oznaczenie płci inne niż k/m. Firmy dbające o pracowników, a szczególnie te, które promują się poprzez modne w ostatnich latach hasło Diversity & Inclusion, powinny uwrażliwić się na komunikację wykluczającą, a taką może okazać się świętowanie Dnia Kobiet w miejscu pracy bez troski o zauważenie pozostałych osób.
Co mamy więc zrobić, jeśli chcemy walczyć o równe traktowanie i wykorzystać do tego Dzień Kobiet, a jednocześnie zadbać o komfort wszystkich pracowników? Warto rozważyć wprowadzenie do komunikacji inne dni krążące wokół tożsamości płciowej, mowa np. o 14 lipca, Dniu Osób Niebinarnych czy 31 marca, gdy osoby transpłciowe obchodzą Dzień Widzialności Osób Transpłciowych.
Stawiaj na działania, a nie słowa
Pamiętaj, że świętuje się osiągniecia, a nie puste słowa. Dzień Kobiet to czas na podsumowanie skuteczności polityki firmy w zakresie równości. Pokaż KPI, pochwal się, które cele zostały osiągnięte, jakie podejmuje się działania. Elastyczność pracy, dodatkowy urlop rodzicielski, dzień menstruacyjny czy zakupy biorące pod uwagę kobiece biznesy to tylko niektóre zagadnienia, jakim warto się przyjrzeć na forum.
Nie zamykaj oczu
Mów o sukcesach, ale i odnoś się do porażek – jeśli tylko 1% kadry kierowniczej to kobiety, zamiast przemilczeć fakty, warto zaadresować problem. Dzień Kobiet to też idealny moment, aby zamiast narzucać własne rozwiązania, zacząć prowadzić dialog z pracownikami i zapytać, jakiego wsparcia oczekują albo jak oceniają procesy z punktu widzenia własnych potrzeb.
Zachęć pracowników do udziału w webinarach i warsztatach online
Poszukaj webinarów i warsztatów z tematyką równouprawnienia, np. inkluzywnego języka. Wybierz jedno lub przygotuj listę propozycji, spośród których pracownicy będą mogli wybierać. I, co najważniejsze, stwórz im warunki do uczestnictwa – online czy też osobistego. Jeśli pracownicy będą przytłoczeni obowiązkami służbowymi i wzięcie udziału w wydarzeniu stanie się dla nich źródłem kolejnych zaległości, organizacja więcej straci, niż zyska.
Oddaj głos
Pokaż osiągnięcia kobiet, ich wpływ na firmę i zespoły. Nie oznacza to, że masz nakazać bohaterkom swoich artykułów podkreślanie stereotypowych wyobrażeń na temat płci (!) i ich pozytywnego piętna odciskanego na kulturze organizacji. Warto jedynie dbać o adekwatne ukazywanie wkładu kobiet w rozwój i sukcesy firmy – i robić to nie tylko 8 marca, ale na przestrzeni całego roku.
Nie zapomnij komunikować się z otoczeniem
Równouprawnienie jest istotne dla Twojej firmy? Jeśli pokazujesz to tylko w raportach niefinansowych, a milczysz o swoich zobowiązaniach w mediach społecznościowych i, co gorsza, dalej używasz szkodliwych stereotypów w marketingu, najwyższa pora na zmianę kursu i autentyczne zaangażowanie. Pamiętaj też, że wszystkie działania podejmowane w walce o równość powinny trafiać do… wszystkich. Przyjrzyj się, czy nie pomijasz takich grup, jak pracownice fizyczne czy pracownice łańcucha dostaw.
Nie bój się
Niektórzy omijają trudne tematy, bo boją się, że ktoś poczuje się urażony lub nawet skrzywdzony. Niestety, przemilczanie takich kwestii nie służy nikomu. Działaj więc, kieruj się empatią, prowadź dialog, a jeśli pojawi się błąd – przeproś, wyciągnij wnioski i działaj dalej. Wspólnie możemy zbudować świat na równości.
Szukasz prezentu?
Zapytaliśmy społeczność Who Will Save The Planet na Instagramie, co byłoby mile widziane w ramach prezentu. @madziaga podsumowała od razu „Kwiatki i czekoladki są bez znaczenia, wręcz ostatnio coraz bardziej drażnią”. Po co więc sięgnąć? Monika Michalska (@pani_od_opadów) wskazała „bon na badania piersi czy inne [badania], jeżeli nie ma się w pracy opieki medycznej zapewnionej.” @withlife_inlove sugeruje natomiast, że „jeżeli firma jest babska, to zorganizowałaby udział w jakiś fajnych rozwojowych warsztatach i dobrym wyjściem na lunch w jakiś takie inne poza ramowe miejsce. (…) Ewentualnie upominek dla kobiet w postaci vouchera na szkolenie, na jakie każda indywidualnie ma ochotę.”
Potrzebujesz czegoś więcej?
Dzień Kobiet jest dla Ciebie okazją do zaplanowania, wprowadzenia lub zaktualizowania strategii dotyczącej inkluzywności i różnorodności w firmie? Chcesz zmobilizować całą organizację do działania na rzecz równouprawnienia? Chętnie omówimy Twoje plany i wesprzemy Cię w ich realizacji. Z kilkunastoletnim doświadczeniem w komunikacji możemy przygotować dla Ciebie idealnie skrojone działania. Wiemy, jak komunikować zmiany i jak podejść do tematów delikatnych z szacunkiem i empatią dla odbiorcy. Jeśli więc potrzebujesz szerszej wizji, strategii i narzędzi do jej wprowadzenia – albo realizacji angażującego projektu np. z okazji Dnia Kobiet – jesteśmy tutaj, by wesprzeć Cię na każdym etapie tej drogi. Skontaktuj się z nami: