Przełom września i października to w wielu organizacjach czas opracowywania budżetów na kolejny rok. Pojawiający się w wyniku uchwalenia dyrektywy CSRD obowiązek raportowania niefinansowego może oznaczać pozycje w budżecie, które do tej pory nigdy się tam nie pojawiły. Pamiętajmy, że raportowanie jest jedynie elementem zwieńczającym szereg działań ESG, które będę musiały być w nim opisane. W tym artykule podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy planowaniu budżetu i z jakimi kategoriami kosztów możemy mieć do czynienia.
Zobacz także: Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD
Koszty przygotowania do raportowania niefinansowego zależą w znacznym stopniu od zaawansowania organizacji w działaniach z obszaru ESG. Im nowszy to temat dla firmy,
z tym większą kwotą w budżecie będzie musiała się prawdopodobnie liczyć. Warto jednak traktować te wydatki jako inwestycję w zbudowanie przewag rynkowych i dopasowanie strategii biznesowej do dzisiejszych wyzwań (więcej na ten temat w tekście: Dyrektywa CSRD przyniesie korzyść tym firmom, które prowadzą uczciwie swoją działalność).
Koszty związane z przygotowaniem się do raportowania niefinansowego będą związane
z podejściem organizacji do zbudowania kompetencji w tym zakresie. Możemy rozważyć trzy możliwości:
- Inwestujemy w know-how własnych pracowników. Wówczas oddelegowujemy do wykonania zadania odpowiedni zespół, inwestujemy w szkolenia, a także rekrutujemy
z rynku eksperta, który poprowadzi cały projekt. - Całkowite posiłkowanie się zewnętrznymi konsultantami. To i tak wymaga zasobów osobowych w firmie i inwestycji w ich wiedzę, bo przeprowadzenie pewnych analiz lub zebranie danych nie będzie możliwe bez bliskiej współpracy z pracownikami danej organizacji.
- Podejście mieszane, które wydaje się najlepszą opcją: konsultanci prowadzą zespół wewnętrzny “za rękę” przez cały proces, a firma wykształca niezbędne kompetencje do opracowania raportu w kolejnych latach. Co istotne, konsultanci mogą także pomóc zbudować podwaliny pod działania z obszaru ESG – wesprzeć przy opracowywaniu strategii i jej komunikacji – co jest trudne, kiedy nie mamy w tym niezbędnego doświadczenia.
Niezbędne pozycje w budżecie raportowania zrównoważonego rozwoju
Jeśli się już zdecydowaliśmy na podejście do tematu ESG w naszej firmie, pora przymierzyć się do budżetu. Wydatki możemy podzielić m.in. na następujące kategorie:
- szkolenia i warsztaty. To działania budujące wiedzę nt. obowiązkowego raportowania
i często wiążącej się z nim zmiany w działaniu organizacji. Do kogo powinny trafić? Do grupy zarządzającej, menedżerów niższego szczebla, zespołu ESG. (poznaj naszą ofertę szkoleń i warsztatów) - kampania edukacyjna. I zmiana w podejściu firmy, i samo raportowanie dotyczy pracowników szeregowych. A ilu z nich będzie narzekać na dodatkowe obowiązki albo sprzeciwi się niespodziewanym rozwiązaniom, jeśli nie poczuje się współodpowiedzialnym za wdrażanie zmiany? Warto zadbać o kampanie edukacyjne obejmujące zestaw przemyślanych działań budujących kompleksową wiedzę. Pojedynczy webinar może być ciekawym początkiem, ale bez wsparcia innych działań komunikacyjnych nie zaangażuje w pełni zespołu.
- wsparcie konsultantów. W zależności od wybranego modelu współpracy i potrzeb firmy, trzeba zgłosić się po ofertę na np. wprowadzenie ESG w firmie (strategie, dialog
z interesariuszami, kluczowe polityki) lub bieżącą współpracę przy całości wdrożenia projektu. - liczenie śladu węglowego z Zakresu 1., 2. i 3. Zbieranie danych na ten temat może być przeprowadzone wewnątrz organizacji, ale wymaga to konkretnych szkoleń (choćby
z GHG Protocol) i najczęściej jednak pewnego wsparcia ze strony ekspertów zewnętrznych. Istnieje też specjalne oprogramowanie do takich obliczeń. Warto ściągnąć ofertę z rynku, kiedy podejmiemy już odpowiednią decyzję w tej sprawie. - audyt. Komisja Europejska uznała, że raporty zrównoważonego rozwoju muszą być certyfikowane przez niezależne podmioty, więc trzeba się liczyć z kosztami audytu.
- inne, projekty realizujące strategię zrównoważonego rozwoju. Ich zakres jest bardzo uzależniony od dotychczasowych działań podejmowanych przez firmę.
Od czego zacząć budżetowanie
Sama decyzja o wielkości zabudżetowanej kwoty na kolejny rok jest ważnym krokiem, który pomoże rozpocząć prace nad projektem. Już wybory, których dokonujemy przy sporządzeniu listy wydatków, nakierują nas na konkretne działania, ale żeby ktoś zaakceptował w organizacji wybrane kwoty i wskazał, kto je pokryje, trzeba zadbać o uświadomienie osobom akceptujących owe budżety, że obowiązek raportowania zbliża się i jest nieuchronny.
Pamiętajmy, że nawet jeśli raportowanie czeka nas dopiero w 2025 czy 2026 r., to już teraz warto podejmować pierwsze kroki – wystarczy przymierzyć się do projektu, żeby zrozumieć, jakim jest wyzwaniem dla każdej organizacji. Co istotne, im szybciej zabierzemy się za przygotowania do raportowania, tym większą mamy szansę na wyciągnięcie dla siebie korzyści z wdrażanej zmiany i zawalczenie o lepszą pozycją konkurencyjną na rynku
w przyszłości.
Szukasz wsparcia w działaniach związanych z przygotowaniem do raportowania niefinansowego? Zapraszamy do kontaktu: kontakt@whowillsavetheplanet.pl