Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • ESG | CSR

Raportowanie zrównoważonego rozwoju – jak zaplanować budżet na 2024?

  • 23 sierpnia 2023
  • Joanna
  • No comments
  • 235 views
  • 3 minute read
Żródło: Pexels, Mikhail Nilov
Total
0
Shares
0
0
0

Przełom września i października to w wielu organizacjach czas opracowywania budżetów na kolejny rok. Pojawiający się w wyniku uchwalenia dyrektywy CSRD obowiązek raportowania niefinansowego może oznaczać pozycje w budżecie, które do tej pory nigdy się tam nie pojawiły. Pamiętajmy, że raportowanie jest jedynie elementem zwieńczającym szereg działań ESG, które będę musiały być w nim opisane. W tym artykule podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy planowaniu budżetu i z jakimi kategoriami kosztów możemy mieć do czynienia. 

Zobacz także: Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD

Koszty przygotowania do raportowania niefinansowego zależą w znacznym stopniu od zaawansowania organizacji w działaniach z obszaru ESG. Im nowszy to temat dla firmy,
z tym większą kwotą w budżecie będzie musiała się prawdopodobnie liczyć. Warto jednak traktować te wydatki jako inwestycję w zbudowanie przewag rynkowych i dopasowanie strategii biznesowej do dzisiejszych wyzwań (więcej na ten temat w tekście: Dyrektywa CSRD przyniesie korzyść tym firmom, które prowadzą uczciwie swoją działalność). 

Koszty związane z przygotowaniem się do raportowania niefinansowego będą związane
z podejściem organizacji do zbudowania kompetencji w tym zakresie. Możemy rozważyć trzy możliwości:

  1. Inwestujemy w know-how własnych pracowników. Wówczas oddelegowujemy do wykonania zadania odpowiedni zespół, inwestujemy w szkolenia, a także rekrutujemy
    z rynku eksperta, który poprowadzi cały projekt. 
  2. Całkowite posiłkowanie się zewnętrznymi konsultantami. To i tak wymaga zasobów osobowych w firmie i inwestycji w ich wiedzę, bo przeprowadzenie pewnych analiz lub zebranie danych nie będzie możliwe bez bliskiej współpracy z pracownikami danej organizacji.
  3. Podejście mieszane, które wydaje się najlepszą opcją: konsultanci prowadzą zespół wewnętrzny “za rękę” przez cały proces, a firma wykształca niezbędne kompetencje do opracowania raportu w kolejnych latach. Co istotne, konsultanci mogą także pomóc zbudować podwaliny pod działania z obszaru ESG – wesprzeć przy opracowywaniu strategii i jej komunikacji – co jest trudne, kiedy nie mamy w tym niezbędnego doświadczenia.

Kliknij i poznaj naszą ofertę usług w zakresie wsparcia ESG.

Niezbędne pozycje w budżecie raportowania zrównoważonego rozwoju

Jeśli się już zdecydowaliśmy na podejście do tematu ESG w naszej firmie, pora przymierzyć się do budżetu. Wydatki możemy podzielić m.in. na następujące kategorie:

  • szkolenia i warsztaty. To działania budujące wiedzę nt. obowiązkowego raportowania
    i często wiążącej się z nim zmiany w działaniu organizacji. Do kogo powinny trafić? Do grupy zarządzającej, menedżerów niższego szczebla, zespołu ESG. (poznaj naszą ofertę szkoleń i warsztatów) 
  • kampania edukacyjna. I zmiana w podejściu firmy, i samo raportowanie dotyczy pracowników szeregowych. A ilu z nich będzie narzekać na dodatkowe obowiązki albo sprzeciwi się niespodziewanym rozwiązaniom, jeśli nie poczuje się współodpowiedzialnym za wdrażanie zmiany? Warto zadbać o kampanie edukacyjne obejmujące zestaw przemyślanych działań budujących kompleksową wiedzę. Pojedynczy webinar może być ciekawym początkiem, ale bez wsparcia innych działań komunikacyjnych nie zaangażuje w pełni zespołu.
  • wsparcie konsultantów. W zależności od wybranego modelu współpracy i potrzeb firmy, trzeba zgłosić się po ofertę na np. wprowadzenie ESG w firmie (strategie, dialog
    z interesariuszami, kluczowe polityki) lub bieżącą współpracę przy całości wdrożenia projektu. 
  • liczenie śladu węglowego z Zakresu 1., 2. i 3. Zbieranie danych na ten temat może być przeprowadzone wewnątrz organizacji, ale wymaga to konkretnych szkoleń (choćby
    z GHG Protocol) i najczęściej jednak pewnego wsparcia ze strony ekspertów zewnętrznych. Istnieje też specjalne oprogramowanie do takich obliczeń. Warto ściągnąć ofertę z rynku, kiedy podejmiemy już odpowiednią decyzję w tej sprawie.
  • audyt. Komisja Europejska uznała, że raporty zrównoważonego rozwoju muszą być certyfikowane przez niezależne podmioty, więc trzeba się liczyć z kosztami audytu. 
  • inne, projekty realizujące strategię zrównoważonego rozwoju. Ich zakres jest bardzo uzależniony od dotychczasowych działań podejmowanych przez firmę.

Od czego zacząć budżetowanie

Sama decyzja o wielkości zabudżetowanej kwoty na kolejny rok jest ważnym krokiem, który pomoże rozpocząć prace nad projektem. Już wybory, których dokonujemy przy sporządzeniu listy wydatków, nakierują nas na konkretne działania, ale żeby ktoś zaakceptował w organizacji wybrane kwoty i wskazał, kto je pokryje, trzeba zadbać o uświadomienie osobom akceptujących owe budżety, że obowiązek raportowania zbliża się i jest nieuchronny. 

Pamiętajmy, że nawet jeśli raportowanie czeka nas dopiero w 2025 czy 2026 r., to już teraz warto podejmować pierwsze kroki – wystarczy przymierzyć się do projektu, żeby zrozumieć, jakim jest wyzwaniem dla każdej organizacji. Co istotne, im szybciej zabierzemy się za przygotowania do raportowania, tym większą mamy szansę na wyciągnięcie dla siebie korzyści z wdrażanej zmiany i zawalczenie o lepszą pozycją konkurencyjną na rynku
w przyszłości.

Szukasz wsparcia w działaniach związanych z przygotowaniem do raportowania niefinansowego? Zapraszamy do kontaktu: kontakt@whowillsavetheplanet.pl

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • esg
  • raportowanie
Joanna

Previous Article
  • Miasto

Co nam dają drzewa w mieście?

  • 3 sierpnia 2023
  • Joanna
View Post
You May Also Like
View Post
  • ESG | CSR

Czy powinniśmy stawiać na offset węglowy?

  • Dominika
  • 1 sierpnia 2023
View Post
  • ESG | CSR

Już jest pierwszy zestaw ESRS, czyli europejskich standardów raportowania zrównoważonego rozwoju

  • Joanna
  • 1 sierpnia 2023
Konsekwencje dla firm, które nie zgłoszą danych niefinansowych zgodnie z CSRD pomimo obowiązku
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD

  • Joanna
  • 12 lipca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Firmy coraz bardziej interesują się zrównoważonym rozwojem – dobra wola czy presja prawa?

  • Dominika
  • 29 czerwca 2023
Warsztat Mozaika klimatyczna
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu

  • Anita
  • 6 czerwca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Miasto
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Startup TerGo został B(enefit) Corpem. Takich firm w Polsce jest tylko 8!

  • Dominika
  • 1 czerwca 2023
View Post
  • Biuro
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Sprawdź, czy Twoja firma uprawia wellbeing washing

  • Anita
  • 23 maja 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Zrównoważony rozwój

Pokolenie Z – czy to na pewno zielona generacja?

  • Anita
  • 8 maja 2023

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJCZĘŚCIEJ OGLĄDACIE
  • Ważny trend w eventach to neutralność klimatyczna
  • Dzień Ziemi
    Dzień Ziemi: jak promować ekopostawy pracowników
  • Tedx Lenkowska Piechocka
    TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • Jak w prosty sposób zacząć normalizować w firmie temat menstruacji i dlaczego to takie ważne?
    Jak w prosty sposób zacząć normalizować w firmie temat menstruacji i dlaczego to takie ważne?
  • Komunikacja CSR
    Jak realizować cel klimatyczny, aby zyskać wsparcie pracowników i uniknąć podejrzeń o greenwashing
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT