Przygotowując się do raportowania ESG wg dyrektywy CSRD i Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (European Sustainability Reporting Standards, ESRS), firmy natrafiają na pierwsze wyzwanie: obowiązek przeprowadzenia analizy istotności. Co to w ogóle jest? Po co zostało wprowadzone? I na co powinniśmy zwrócić uwagę, przeprowadzając ten proces? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Czym jest analiza istotności?
Każda firma ma określony wpływ na otoczenie, który uzależniony jest od specyfiki jej biznesu. To oznacza, że nie można przyłożyć jednej sztancy do firmy działającej lokalnie w zdigitalizowanych usługach i do międzynarodowej korporacji produkującej w kilku krajach setki produktów z kilku kategorii. Dlatego ustawodawca uznał, że spółki powinny poddać się auto analizie, w której rozstrzygną, co powinny raportować we wskazanych ramach.
Część ujawnień została więc narzucona z góry (np. ESRS E-1), ale większość wskaźników musimy jednak wybrać sami. Ma to swoje plusy: oszczędzamy na badaniu procesów, które niepotrzebnie obciążałyby nasz budżet, a w dodatku możemy wykryć takie, które są istotne, a które ustawodawca z jakiegoś powodu pominął. Nie zmienia to jednak faktu, że za takim samobadaniem stoi ogromna odpowiedzialność: już nie “odhaczamy” różnych zagadnień, ale musimy podejmować konkretne decyzje i się z nich tłumaczyć.
Co jest istotne?
Zważywszy, że analiza istotności decyduje o zakresie ujawnień, ustawodawca zdecydował się podjąć kilka kroków, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi problemami:
- EFRAG pracuje nad przewodnikiem, który wskaże, jak poprawnie przeprowadzić analizę istotności. Na razie dostępny jest draft, w którym znalazły się: doprecyzowanie zasady podwójnej istotności, opis przebiegu procesu analizy i najczęściej zadawane pytania. Warto zajrzeć do tego dokumentu, bo niektóre wskazówki mogą pomóc nam uniknąć problemów przy audycie.
- Obowiązkowe jest szczegółowe opisanie całego procesu. To oznacza, że musimy na przykład uzasadnić, na jakiej podstawie wykluczyliśmy niektóre z ujawnień.
- Wskazany jest dialog z interesariuszami, który należy również opisać w raporcie. Powinien zajść na dwóch etapach: przy badaniu due diligence oraz w trakcie lub po wyłonieniu listy ujawnień.
Jak ma przebiegać analiza istotności?
Warto sobie uświadomić, że samo wskazanie ujawnień, które dotyczą firmy, to tylko jeden z etapów procesu – jeśli mamy do dyspozycji odpowiednio dobranych ekspertów posiadających niezbędną wiedzę nt. firmy i rynku, możemy dokonać tego w ciągu kilku godzin. Kluczowe jest natomiast przygotowanie do tego etapu oceny, które wymaga:
- analizy dokumentów wewnętrznych i realizacji wielu działań (np. badania due diligence) dotyczących również rynku (np. benchmarking)
- ustalenia strategii zaangażowania interesariuszy.
Co dzieje się dalej? Organizacje powinny skontaktować się z interesariuszami, a następnie podsumować całe badanie, szczegółowo opisując proces. W ten sposób uzyskają pierwszą treść swojego raportu.
Jeśli masz wątpliwości, jak ma przebiegać proces analizy istotności w Twojej firmie, skontaktuj się z nami – nasi eksperci przeprowadzą Cię przez to badanie krok po kroku. Zapraszamy do kontaktu: kontakt@whowillsavetheplanet.pl