Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Ubrania
  • Zakupy

Co możesz zrobić, aby poprawić los szwaczek w Polsce i na całym świecie

  • 21 czerwca 2020
  • Dominika
  • 2.8K views
  • 3 minute read
Co możesz zrobić, aby poprawić los szwaczek w Polsce i na całym świecie
Co możesz zrobić, aby poprawić los szwaczek w Polsce i na całym świecie
Total
0
Shares
0
0
0

Prawdopodobnie słyszeliście o akcji „Who made my clothes”. Swój początek miała po katastrofie budowlanej w Bangladeszu, gdzie zginęło 1127 osób, a 2500 zostało rannych. Większość ofiar stanowiły kobiety, szwaczki pracujące w ulokowanych tam fabrykach. Może się wydawać, że koszmarne warunki pracy szwaczek szyjących nasze ubrania to problem do rozwiązania daleko w Azji, ale tak nie jest. Ubrania powstające lokalnie, w Polsce również mogą wiązać się z fatalnymi warunkami pracy.

Polskie realia szwaczek

Być może z perspektywy wygodnego biura z klimatyzacją i pensją, za którą można swobodnie kupić nową bluzkę, gdy tylko się ona zamarzy, trudno sobie wyobrazić, że w Polsce istnieją zakłady produkcyjne, w których warunki przypominają obozy pracy. Tym czasem opisy takich sytuacji można przeczytać w wielu artykułach i reportażach.

– Jedna moja szefowa potrafiła nawet uderzyć. Różne rzeczy się też słyszało. „Jak nie przyjdziecie do pracy w sobotę to będziecie jadły chleb z g***em.

Tak powiedziała dziennikarce Grażynie Latos, pracownica polskiej szwalni. Jedna z niewielu, które zgodziły się ze nią rozmawiać, jak opisuje w swoim artykule. Większość szwaczek odmawiała, mimo że oferowałam anonimowość. (link do tekstu znajdziecie poniżej).

Szef mówił: „dzisiaj nie wyrobiłyście się, zostajecie i koniec”. I nas zamykał. Teraz wiedziałabym co zrobić, ale wtedy nie miałam pojęcia. Niektóre kobiety miały dzieci, które powinny odebrać ze szkoły. A on zamykał nas na kłódkę i wracał za dwie godziny.

Przeczytałam w tym samym artykule.

Przeczytaj te teksty nt codzienności szwaczek w Polsce

Wg Badania Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie warunki pracy w polskich szwalniach przypominają te w azjatyckich zakładach. 56 godzinny tydzień pracy bywa normą. Trudne warunki BHP i mobing to też codzienność dla wielu szwaczek. Co to ma wspólnego z etyczną modą?

Pod tymi linkami znajdziecie kawał prawdy o polskich szwalniach. Wybrałam kilka, moim zdaniem, najbardziej wartościowych tekstów i stron.

  • Gazeta Wyborcza, autorka: Angelika Swoboda, Jak szef miał duże zamówienie, to zamykał dziewczyny w szwalni
  • Ofeminin.pl, autorka: Grażyna Latos, 40 stopni na hali wyczarpanie i pampersy. Polskie szwaczki mówią „dość”
  • Forebs.pl, autorka: Magdalena Krukowska, Praca szwaczki w Polsce. Mobbing i głodowe pensje.
  • Ekonsument.pl, autorka: Grażyna Latos, Made in Poland. Jak wygląda życie szwaczki
  • Kupuj odpowiedzialnie, strony poświęcone branży modowej

Prawdziwy koszt

Jednym z pierwszych filmów, jakie obejrzałam na temat prawdziwego oblicza branży modowej jest film The True Cost. Dostępny jest we fragmentach na YouTube.

Masz wpływ na losy szwaczek w Polsce

Jako konsumenci mamy potężny wpływ, szczególnie, jeśli działamy razem. Fantastyczną robotę robi Fashion Revolution . To globalny ruch non-profit reprezentowany przez The Fashion Revolution Foundation i Fashion Revolution CIC z zespołami w ponad 100 krajach na całym świecie. Fashion Revolution prowadzi kampanie na rzecz reformy branży modowej z naciskiem na potrzebę większej przejrzystości w łańcuchu dostaw mody.Mamy również Fashion Revolution Poland. Fashion Revolution zachęca, by w każdą rocznicę katastrofy w Rana Plaza, czyli 24 kwietnia przyłączyć się do kampanii Fashion Revolution Week i zadać firmom odzieżowym proste pytanie: Who made my clothes?

Aby działać nie musisz jednak czekać cały rok. Jeśli masz wątpliwości, w każdej chwili możesz zadać ulubionej marce pytania o to, kto i w jakich warunkach szyje jej ubrania. Chociażby, inspirując się Fashion Revolution, tymi słowami:

„Droga [nazwa marki]

Bardzo lubię Waszą markę i jestem Waszą klientą/Waszym klientem. Chciałabym dowiedzieć się więcej na temat ubrań, które noszę i tego, kto je szyje.

Bardzo zależy mi na ludziach, którzy tak ciężko pracowali, aby zrobić rzeczy, które kupuję od Was. Chcę wiedzieć, że są traktowani sprawiedliwie, mają swobodę wypowiadania się i są wystarczająco wynagradzani, aby godnie żyć i cieszyć się swoją pracą.

Proszę o informację, co robicie, aby zapewnić to tym ludziom.

Z pozdrowieniami,

Imię i nazwisko „

Taką wiadomość możesz wysłać na adres kontaktowy podany na stronie marki lub skontaktować się poprzez media społecznościowe.

Udanego kontaktu 😊.

Wkrótce ruszam z Newsletterem! Zapisz się do listy mailingowej już teraz :).

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Dominika

Previous Article
Chipsy z obierek ziemniaków
  • #DietaDlaPlanety
  • Dom
  • Fakty
  • Jedzenie
  • Kuchnia
  • Zero Waste

Chipsy z obierek ziemniaków

  • 8 czerwca 2020
  • Dominika
View Post
Next Article
3 proste sposoby na bardziej odpowiedzialną modę
  • Jedzenie zero waste
  • Ubrania
  • Zakupy

3 (nie)proste sposoby na bardziej odpowiedzialną modę

  • 29 czerwca 2020
  • Dominika
View Post
You May Also Like
Konsekwencje dla firm, które nie zgłoszą danych niefinansowych zgodnie z CSRD pomimo obowiązku
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD

  • Joanna
  • 12 lipca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Styl życia
  • Ubrania
  • Zakupy
  • Zrównoważony rozwój

Ochrona konsumentów: ułatwienie wyboru zrównoważonych produktów i zakaz pseudoekologicznego marketingu

  • Joanna
  • 22 marca 2023
View Post
  • #DietaDlaPlanety
  • Jedzenie zero waste
  • Wasze tematy
  • Zakupy
  • Zero Waste

Czy moda na freeganizm jest na pewno OK?

  • Dominika
  • 13 kwietnia 2021
View Post
  • #DietaDlaPlanety
  • Dom
  • Jedzenie zero waste
  • Kuchnia
  • Zakupy
  • Zero Waste

Pobierz Tygodniowy Planer Posiłków i nie marnuje więcej jedzenia

  • Dominika
  • 15 listopada 2020
Jak bez bólu przestać wydawać kupę kasy na ciuchy, w których ostatecznie i tak nie chodzisz
View Post
  • Proste zmiany
  • Self-care
  • Ubrania
  • Well-being
  • Zakupy

Jak przestać wydawać kasę na ciuchy, w których ostatecznie i tak nie chodzisz

  • Dominika
  • 19 października 2020
6 nowych produktów, które kupuję odkąd nie jem mięsa
View Post
  • #DietaDlaPlanety
  • Jedzenie
  • Kuchnia
  • Proste zmiany
  • Zakupy

6 nowych produktów, które kupuję odkąd nie jem mięsa

  • Dominika
  • 13 września 2020
3 proste sposoby na bardziej odpowiedzialną modę
View Post
  • Jedzenie zero waste
  • Ubrania
  • Zakupy

3 (nie)proste sposoby na bardziej odpowiedzialną modę

  • Dominika
  • 29 czerwca 2020
Medytacja
View Post
  • Jedzenie zero waste
  • Well-being
  • Zakupy
  • Zero Waste

Co medytacja, uważność i kontakt z naturą ma wspólnego z zero waste i zmianami klimatu

  • Dominika
  • 1 marca 2020
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo