Najbardziej rozbudowany program benefitów, który ma budować wellbeing pracowników, stanie się niczym innym, jak pozycją ciążącą w budżecie, jeśli w organizacji nie będzie przestrzeni na korzystanie z niego. Okazuje się, że w ⅓ firm można mówić o wellbeing washingu. W dzisiejszym Newsletterze o washingu piszemy więcej, pokazując różne jego odsłony. Poruszamy też ważny temat pracy z łańcuchem wartości w kontekście działań ESG. A na koniec piszemy o tym, co ma wspólnego głód z Dniem Kobiet. Przyjemnej lektury.
Greenwashing na celowniku dziennikarzy
Gigant chemiczny Dow Inc ogłosił, że zniszczone obuwie sportowe przekształci w gumową nawierzchnię do wykorzystania na placach zabaw i bieżniach w Singapurze. Jako że firma już nieraz zapowiadała hucznie projekty recyklingowe, które nigdy nie osiągnęły założonych celów, dziennikarze Reuters postanowili sprawdzić, gdzie skończy 11 par przekazanych przez nich butów. Umieścili w nich tracker, a potem śledzili drogę, którą pokonało obuwie do… Indonezji. Żadna z 11 par nie trafiła bowiem tam, gdzie zapowiadano – czyli do placówki odzyskującej gumę.
Indonezyjczycy zakazali importu używanych ubrań i obuwia w 2015 r. Większość takich odpadów było – i przez firmy takie jak Dow nadal jest – przyczyną zanieczyszczenia środowiska.
Wellbeing washing
Jedna z największych amerykańskich NGO zajmujących się ochroną dzieci prowadzi serwis Take it down, który za darmo i anonimowo pomaga usunąć lub zatrzymać rozprzestrzenianie zdjęć w negliżu (lub “nagich fotek”) osób poniżej 18 roku życia. Do akcji dołączyły takie platformy, jak Facebook, Instagram, OnlyFans czy yubo. Serwis jest dostępny dla wszystkich, a nie tylko młodych Amerykanów.
Platformy społecznościowe są dziś piętnowane za swój negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne, szczególnie dzieci, stąd nie tylko podobne akcje, ale i działania ze strony samych social mediów, które wprowadzają modyfikację w odpowiedzi na zgłaszane problemy. Czy te działania są jednak wystarczające? Czy tylko maskujące i nastawione na poprawę wizerunku? Np. Tik Tok ograniczył do 60 min. / dzień czas korzystania z aplikacji dla osób poniżej 18 roku życia, a jednocześnie umożliwił przekroczenie limitu poprzez wpisanie hasła. Jak wiemy z raportu przygotowanego przez CCDH, wystarczy jednak 2,6 minuty, aby nowy 13-letni użytkownik tej aplikacji dostał treści związane z samobójstwem, 8 minut – z zaburzeniami odżywiania. Co 39 sekund TikTok rekomenduje też młodym użytkownikom treści wpływające na ich postrzeganie ciała czy zdrowie psychiczne.
Ważna liczba
35% – tyle firm pracownicy oskarżyli o uprawianie wellbeing washing.
ESG w łańcuchu wartości
Nie czekając na bliźniaczą dyrektywę unijną dot. łańcucha dostaw, która będzie poruszać szerokie spektrum aspektów środowiskowych, w tym bioróżnorodność czy zanieczyszczenie środowiska, z początkiem roku Niemcy wprowadziły ustawę o dochowaniu należytej staranności w łańcuchu dostaw. Wynika z niej, że firmy (zatrudniające pow. 3000 pracowników już teraz, a te zatrudniające pow. 1000 pracowników od 2024 r.) będą wymagały od swoich dostawców (np. z Polski) przestrzegania praw człowieka oraz wybranych regulacji związanych z ochroną środowiska. Co to oznacza, że polskie firmy będą musiały wprowadzić odpowiednie polityki i je zaraportować klientowi z Niemiec lub wypadną z łańcucha dostaw. Biorąc pod uwagę fakt, że handel z Niemcami ma się świetnie i w 2022 pobił rekord obrotu, wpływ tej ustawy może wyraźnie odcisnąć się na polskich firmach i być kolejną silną motywacją do podejmowania bardziej usystematyzowanych działań z obszaru ESG i jego raportowania.
Już dziś jednak takie giganty jak np. IKEA zmniejszają emisje w swoim łańcuchu dostaw, np. wspierając dostawców w przestawieniu się na odnawialne źródła energii. Szwedzka firma postanowiła pójść o krok dalej i wprowadzić technologiczne innowacje. Ma zamiar sukcesywnie zastępować klej na bazie paliw kopalnych używany do wytwarzania płyt meblowych klejem roślinnym. Na razie zredukuje to ślad węglowy klejów o 30%, ale wg planów do 2030 r. większość dostawców IKEA ma przestawić się na kleje roślinne.
Wydarzyło się…
Międzynarodowa Agencja Energetyczna IEA w swoim najnowszym raporcie podała, że emisje z produkcji energii elektrycznej w 2022 r. urosły o 0,9%. To nie jest pozytywny trend, ale warto zaznaczyć, że odnotowany wynik jest zdrowo poniżej poziomu, którego się obawiano, i raczej wskazuje na powrót do przedpandemicznych wysiłków na rzecz walki z dwutlenkiem węgla. Dla porównania, w 2021 r. emisje wzrosły o ponad 6%.
Lufthansa dostała upomnienie od brytyjskiej agencji odpowiedzialnej za utrzymywanie właściwych standardów w reklamach ASA. Hasło CONNECTING THE WORLD. PROTECTING ITS FUTURE umieszczone z plakatem wpisującym samolot w kształt planety Ziemi zostało odebrane jako potencjalny greenwashing, a nie, jak twierdzi przewoźnik, jedynie slogan uświadamiający klientom potrzebę zmniejszenia wpływu środowiskowego lotów. Reklamy zostały zakazane na terenie Wielkiej Brytanii.
Z okazji Dnia Kobiet
60% chronicznie głodnych osób na świecie to kobiety i dziewczęta. Dwie trzecie wszystkich dzieci, którym odmówiono chodzenia do szkoły, to dziewczynki, a 75% z 876 milionów dorosłych analfabetów na świecie to kobiety. Zamiast kręcić na te dane głową, zachęcamy do lektury wpisów na naszym blogu. Wkrótce na blogu pojawi się też tekst o urlopie menstruacyjnym. Stay tuned.
Wasi ludzie z WWSTP
P.S. Zachęcamy do zapisania się na nasz newsletter na LinkedIn.