Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • ESG | CSR

Newsletter – nr 11

  • 10 marca 2023
  • Joanna
  • No comments
  • 104 views
  • 3 minute read
Total
0
Shares
0
0
0

Najbardziej rozbudowany program benefitów, który ma budować wellbeing pracowników, stanie się niczym innym, jak pozycją ciążącą w budżecie, jeśli w organizacji nie będzie przestrzeni na korzystanie z niego. Okazuje się, że w ⅓ firm można mówić o wellbeing washingu. W dzisiejszym Newsletterze o washingu piszemy więcej, pokazując różne jego odsłony. Poruszamy też ważny temat pracy z łańcuchem wartości w kontekście działań ESG. A na koniec piszemy o tym, co ma wspólnego głód z Dniem Kobiet. Przyjemnej lektury.

Greenwashing na celowniku dziennikarzy

Gigant chemiczny Dow Inc ogłosił, że zniszczone obuwie sportowe przekształci w gumową nawierzchnię do wykorzystania na placach zabaw i bieżniach w Singapurze. Jako że firma już nieraz zapowiadała hucznie projekty recyklingowe, które nigdy nie osiągnęły założonych celów, dziennikarze Reuters postanowili sprawdzić, gdzie skończy 11 par przekazanych przez nich butów. Umieścili w nich tracker, a potem śledzili drogę, którą pokonało obuwie do… Indonezji. Żadna z 11 par nie trafiła bowiem tam, gdzie zapowiadano – czyli do placówki odzyskującej gumę. 

Indonezyjczycy zakazali importu używanych ubrań i obuwia w 2015 r. Większość takich odpadów było  – i przez firmy takie jak Dow nadal jest – przyczyną zanieczyszczenia środowiska.

Wellbeing washing

Jedna z największych amerykańskich NGO zajmujących się ochroną dzieci prowadzi serwis Take it down, który za darmo i anonimowo pomaga usunąć lub zatrzymać rozprzestrzenianie zdjęć w negliżu (lub “nagich fotek”) osób poniżej 18 roku życia. Do akcji dołączyły takie platformy, jak Facebook, Instagram, OnlyFans czy yubo. Serwis jest dostępny dla wszystkich, a nie tylko młodych Amerykanów.

Platformy społecznościowe są dziś piętnowane za swój negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne, szczególnie dzieci, stąd nie tylko podobne akcje, ale i działania ze strony samych social mediów, które wprowadzają modyfikację w odpowiedzi na zgłaszane problemy. Czy te działania są jednak wystarczające? Czy tylko maskujące i nastawione na poprawę wizerunku? Np. Tik Tok ograniczył do 60 min. / dzień czas korzystania z aplikacji dla osób poniżej 18 roku życia, a jednocześnie umożliwił przekroczenie limitu poprzez wpisanie hasła. Jak wiemy z raportu przygotowanego przez CCDH, wystarczy jednak 2,6 minuty, aby nowy 13-letni użytkownik tej aplikacji dostał treści związane z samobójstwem, 8 minut – z zaburzeniami odżywiania. Co 39 sekund TikTok rekomenduje też młodym użytkownikom treści wpływające na ich postrzeganie ciała czy zdrowie psychiczne. 

Ważna liczba

35% – tyle firm pracownicy oskarżyli o uprawianie wellbeing washing. 

ESG w łańcuchu wartości

Nie czekając na bliźniaczą dyrektywę unijną dot. łańcucha dostaw, która będzie poruszać szerokie spektrum aspektów środowiskowych, w tym bioróżnorodność czy zanieczyszczenie środowiska, z początkiem roku Niemcy wprowadziły ustawę o dochowaniu należytej staranności w łańcuchu dostaw. Wynika z niej, że firmy (zatrudniające pow. 3000 pracowników już teraz, a te zatrudniające pow. 1000 pracowników od 2024 r.) będą wymagały od swoich dostawców (np. z Polski) przestrzegania praw człowieka oraz wybranych regulacji związanych z ochroną środowiska. Co to oznacza, że polskie firmy będą musiały wprowadzić odpowiednie polityki i je zaraportować klientowi z Niemiec lub wypadną z łańcucha dostaw. Biorąc pod uwagę fakt, że handel z Niemcami ma się świetnie i w 2022 pobił rekord obrotu, wpływ tej ustawy może wyraźnie odcisnąć się na polskich firmach i być kolejną silną motywacją do podejmowania bardziej usystematyzowanych działań z obszaru ESG i jego raportowania.

Już dziś jednak takie giganty jak np. IKEA zmniejszają emisje w swoim łańcuchu dostaw, np. wspierając dostawców w przestawieniu się na odnawialne źródła energii. Szwedzka firma postanowiła pójść o krok dalej i wprowadzić technologiczne innowacje. Ma zamiar sukcesywnie zastępować klej na bazie paliw kopalnych używany do wytwarzania płyt meblowych klejem roślinnym. Na razie zredukuje to ślad węglowy klejów o 30%, ale wg planów do 2030 r. większość dostawców IKEA ma przestawić się na kleje roślinne. 

Wydarzyło się…

Międzynarodowa Agencja Energetyczna IEA w swoim najnowszym raporcie podała, że emisje z produkcji energii elektrycznej w 2022 r. urosły o 0,9%. To nie jest pozytywny trend, ale warto zaznaczyć, że odnotowany wynik jest zdrowo poniżej poziomu, którego się obawiano, i raczej wskazuje na powrót do przedpandemicznych wysiłków na rzecz walki z dwutlenkiem węgla. Dla porównania, w 2021 r. emisje wzrosły o ponad 6%.

Lufthansa dostała upomnienie od brytyjskiej agencji odpowiedzialnej za utrzymywanie właściwych standardów w reklamach ASA. Hasło CONNECTING THE WORLD. PROTECTING ITS FUTURE umieszczone z  plakatem wpisującym samolot w kształt planety Ziemi zostało odebrane jako potencjalny greenwashing, a nie, jak twierdzi przewoźnik, jedynie slogan uświadamiający klientom potrzebę zmniejszenia wpływu środowiskowego lotów. Reklamy zostały zakazane na terenie Wielkiej Brytanii.

Z okazji Dnia Kobiet

60% chronicznie głodnych osób na świecie to kobiety i dziewczęta. Dwie trzecie wszystkich dzieci, którym odmówiono chodzenia do szkoły, to dziewczynki, a 75% z 876 milionów dorosłych analfabetów na świecie to kobiety. Zamiast kręcić na te dane głową, zachęcamy do lektury wpisów na naszym blogu. Wkrótce na blogu pojawi się też tekst o urlopie menstruacyjnym. Stay tuned.

Wasi ludzie z WWSTP

 

P.S. Zachęcamy do zapisania się na nasz newsletter na LinkedIn.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Joanna

Previous Article
  • ESG | CSR

Newsletter – nr 10

  • 10 marca 2023
  • Joanna
View Post
Next Article
  • Biuro
  • ESG | CSR
  • Zrównoważony rozwój

ChatGPT. Jak w etyczny sposób korzystać z najszybciej rozwijającej się aplikacji w historii

  • 13 marca 2023
  • Anita
View Post
You May Also Like
View Post
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Proste zmiany
  • Zrównoważony rozwój

Architektki i osoby architekckie – nowy standard komunikacji?

  • Anita
  • 25 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Styl życia
  • Ubrania
  • Zakupy
  • Zrównoważony rozwój

Ochrona konsumentów: ułatwienie wyboru zrównoważonych produktów i zakaz pseudoekologicznego marketingu

  • Anita
  • 22 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Miasto
  • Styl życia
  • Zrównoważony rozwój

Rusza 2. edycja projektu społecznego :W CENTRUM

  • Anita
  • 21 marca 2023
View Post
  • Biuro
  • ESG | CSR
  • Zrównoważony rozwój

ChatGPT. Jak w etyczny sposób korzystać z najszybciej rozwijającej się aplikacji w historii

  • Anita
  • 13 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR

Newsletter – nr 10

  • Joanna
  • 10 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR

Newsletter – nr 9

  • Joanna
  • 10 marca 2023
Urlop menstruacyjny
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Urlop menstruacyjny. O okresie w pracy

  • Anita
  • 7 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR

Dzień Kobiet w firmie w duchu równości

  • Joanna
  • 7 lutego 2023

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJCZĘŚCIEJ OGLĄDACIE
  • Ważny trend w eventach to neutralność klimatyczna
  • Dzień Ziemi
    Dzień Ziemi: jak promować ekopostawy pracowników
  • Tedx Lenkowska Piechocka
    TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • Jak w prosty sposób zacząć normalizować w firmie temat menstruacji i dlaczego to takie ważne?
    Jak w prosty sposób zacząć normalizować w firmie temat menstruacji i dlaczego to takie ważne?
  • Komunikacja CSR
    Jak realizować cel klimatyczny, aby zyskać wsparcie pracowników i uniknąć podejrzeń o greenwashing
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Ok, rozumiem
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT