Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Jedzenie zero waste

Jak informacja o śladzie węglowym na produkcie zmienia decyzje klientów?

  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.1K views
  • 4 minute read
Eco label
Total
0
Shares
0
0
0

Wyobraź sobie, że wchodzisz do sklepu, bierzesz koszyk i udajesz się na zakupy, ale kiedy sięgasz po pierwszy lepszy produkt, dostrzegasz na opakowaniu informację o jego śladzie węglowym. Zerkasz na półkę z produktami konkurencyjnymi i wystarczy Ci ten jeden rzut okiem, żeby rozpoznać najbardziej przyjazną środowisku puszkę pomidorów. Jest pewnie nieco droższa od produktu, który wybierałaś wcześniej, ale generuje o kilkanaście procent mniej gazów cieplarnianych. Co zrobisz?

Ślad węglowy na opakowaniach zwiększa świadomość ekologiczną i wpływa na decyzje zakupowe

Norweski sklep spożywczy online o nazwie Oda sprawdził, jak zachowają się konsumenci postawieni przed podobnym wyborem. Umieszczając na paragonach informacje o śladzie węglowym danych zakupów, sklep doprowadził do zwiększenia świadomości ekologicznej swoich klientów i zmiany ich zachowania – wskutek tych działań aż o 50% wzrosło zapotrzebowanie na owoce i warzywa, a o 80% – na produkty alternatywne wobec mięsa. Krótka informacja, której wg Ody konsumenci poszukiwali dotąd na własną rękę, a którą dostali od sklepu, w niespodziewanie szybkim tempie zmieniła długoletnie przyzwyczajenia klientów.

Pierwsze marki z informacją o śladzie węglowym na opakowaniu

Od sałatek, przez trampki po myszkę komputerową – za każdym produktem stoi emisja dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych, którą należy ocenić w pełnym cyklu życia danego produktu, czyli od kołyski do grobowej deski (ang. cradle to grave, w skrócie: CTG). Wyliczenie takiej sumy to nie lada wyzwanie, na pewno nieosiągalne dla konsumenta, ale nadal możliwe dla firmy, która wypuszcza dany produkt na rynek. Z tego rozwiązania skorzystali m.in. szwedzki producent napoju owsianego zastępującego mleko Oatly, producent alternatywny dla mięsa Quorn, sieć restauracji Just Salad, ale także firmy niezwiązane z ekologiczną rewolucją, np. producent sprzętu komputerowego Logitech, producent butów Allbirds czy firma kosmetyczna Cocokind. Pokazując na produktach ich ślad węglowy, pomogli klientom podjąć bardziej świadomą decyzję o zakupie – bądź odłożeniu owego zakupu w czasie. Jeśli mam dobre buty, a mam ochotę na kolejną parę, widząc informację o jej śladzie węglowym zastanowię się, czy naprawdę chcę zaciągnąć taki dług wobec planety. Jeśli natomiast kiedykolwiek będę potrzebować nowych trampek, wrócę do producenta, który jest transparentny i minimalizuje mój wpływ na środowisko.

Ślad węglowy na opakowaniu to zobowiązanie marek

Nim firmy podadzą informację o śladzie węglowym, starają się najpierw ten ślad zmniejszyć. Transparentność w tym obszarze zobowiązuje je do wzmożonych wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju, co doceniają głosujący portfelami klienci. A, że marketerzy śledzą zachowania konsumentów, trend podchwytują wielkie koncerny, takie jak Unilever, które pracują nad wprowadzeniem “węglowych” oznaczeń.

Jeśli etykieta “węglowa” wydaje Ci się nadal pieśnią przyszłości, nie powinna. Dziś rewolucja w oznakowaniu produktów zatacza coraz szersze kręgi. Np. we Francji 27 producentów oraz 8 sprzedawców detalicznych, w tym tak duże sieci, jak Auchan i Lidl, zdecydowało się wprowadzić podobną etykietę, informującą o wpływie danego produktu na środowisko, dla blisko 1000 artykułów spożywczych. Wielka Brytania również testuje takie rozwiązanie, m.in. w sklepach Sainsbury’s i Marks&Spencer. Z kolei Unia Europejska przy okazji ujednolicenia etykiet żywności chce wprowadzić podobne informacje do wypracowywanego obecnie oznakowania.

Jak wyprzedzić konkurencję

Czy marki powinny czekać na dyrektywy unijne lub na ruch ze strony konkurencji, nim same wprowadzą oznakowanie węglowe na własnych produktach? Marki, które zdecydują się jako pierwsze i wprowadzą na półki produkty bardziej transparentne pod względem wpływu na środowisko, mają szansę jako lider zmiany wyróżnić się na tle konkurencji i być docenione przez klientów. Dziś w Polsce jest już dostępna certyfikacja, która wychodzi o krok dalej niż sama kalkulacja śladu węglowego, dając konsumentom możliwość całkowitej eliminacji gazów cieplarnianych związanych z ich zakupami. >> TerGo Certified Carbon Neutral << to gwarancja, że produkt lub usługa ma zerowy ślad węglowy. Co to dokładnie oznacza? Że marka, która uzyskała certyfikat, postarała się o zredukowanie śladu węglowego w całym cyklu życia produktu do minimum, a następnie pozostałą sumę skompensowała z pomocą TerGo, sadząc drzewa dbając równocześnie o zachowanie bioróżnorodności nasadzeń i wsparcie lokalnej społeczności. Z tego rozwiązania skorzystały już pierwsze polskie firmy, jak producent taśm kinezjologicznych Facemodeling Pro, producent biżuterii Sky and Soul, a inne właśnie w trakcie certyfikacji. Więcej informacji na temat akredytacji TerGo Carbon Neutral Product przeczytasz pod >> tym << linkiem.

Ekologiczny handel w natarciu

Kilka lat temu wegetarianie musieli szukać alternatywy dla mięsa w wyspecjalizowanych sklepach, dziś ludzie przechodzą na dietę dla planety, bazując na bezmięsnych produktach dostępnych na półkach w niemal każdym punkcie handlowym i sięgając po roślinne dania z menu fast foodów, kawiarni, a nawet barów na stacjach paliw. W sieciówkach odzieżowych pojawiają się całe kolekcje ubrań wyprodukowanych w bardziej zrównoważony sposób, a marki wchodzące na rynek automatycznie pokazują swój wpływ na środowisko. Ekologia stała się ważnym tematem w handlu i nie ma od tego odwrotu. Im bardziej zaostrzać się będzie kryzys klimatyczny, tym bardziej naturalne stanie się pytanie o ślad węglowy każdego produktu. Dobrze, że już je sobie zadajemy. 

Artykuł powstał we współpracy z TerGo, dostawcą rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój marek.

Dowiedz się więcej nt. TerGo Certified Carbon Neutral
Tergo
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Dominika

Previous Article
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie

TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj

  • 20 lutego 2022
  • Dominika
View Post
Next Article
  • Jedzenie
  • Kuchnia

Wino nie dla wegan?

  • 23 lutego 2022
  • Joanna
View Post
You May Also Like
Konsekwencje dla firm, które nie zgłoszą danych niefinansowych zgodnie z CSRD pomimo obowiązku
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD

  • Joanna
  • 12 lipca 2023
View Post
  • Jedzenie zero waste

Prezent dla ziemi z okazji Dnia Ziemi. Stwórz z nami e-book z wege przepisami!

  • Joanna
  • 22 kwietnia 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Jedzenie zero waste
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Tergoscope – aplikacja do obliczania śladu węglowego w zakresie 1, 2 i 3

  • Dominika
  • 11 stycznia 2023
View Post
  • Jedzenie zero waste

Jak promować w firmie „reuse”

  • Joanna
  • 15 listopada 2022
pokrzywa
View Post
  • Jedzenie zero waste

5 jadalnych chwastów, które urozmaicą waszą kuchnię

  • Joanna
  • 5 maja 2022
View Post
  • Jedzenie zero waste

Plakat „Czułość” z okazji Dnia Ziemi

  • Dominika
  • 21 kwietnia 2022
View Post
  • Jedzenie zero waste

Ukraiński jadłospis po wegetariańsku

  • Joanna
  • 25 marca 2022
Aplikacje, dzięki którym unikniesz marnotrawstwa żywności ze smakiem!
View Post
  • Jedzenie zero waste

Aplikacje, dzięki którym unikniesz marnotrawstwa żywności ze smakiem!

  • Joanna
  • 9 stycznia 2022
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo