Coraz więcej, chociaż nadal niewystarczająco, firm dostrzega potencjał, który kryje się za ideą „wielorazowości”. Powrót do „reuse”, czyli modelu wielokrotnego użycia choćby opakowań, który święcił triumfy jeszcze w czasach PRL-u zaczyna przebijać się również do powszechnej świadomości. Jakie pomysły wprowadza biznes i co może zrobić firma, by promować „wielorazowość” nawet jeśli niczego nie produkuje? Przeczytaj ten artykuł i łap inspiracje dotyczące „reuse”.
Korzyści z opakowania wielorazowego użytku
Środowiskowe korzyści z wielorazowości, to m.in. mniej odpadów i zużytych zasobów na produkcję opakowań jednorazowych. Jak podaje Fundacja Ellen McArthur ‘ przestawienie się na wielorazowe opakowania to konkretne korzyści biznesowe – zmniejszenie kosztów (np. jeśli zaoferujemy refille), okazję do poprawy tzw. user experience (by podbić serca tych najbardziej wymagających konsumentów), możliwość zbierania ciekawych danych o preferencjach kupujących (by na ich podstawie ulepszyć produkty), a przede wszystkim – lojalność klientów. Jak to zrobić? Możesz zainspirować się pomysłami na „reuse” opakowań, które już wdrożono – na świecie i w Polsce.
Przykłady działań wpisujące się w reuse
- Opakowanie własnością firmy
Czy wiesz, że istnieje ogólnopolski system kaucyjny, który eliminuje jednorazowe kubki na kawę i herbatę brane „na wynos”? Dzięki Take!Cup klient wpłaca kaucję w wysokości 5 zł, a kubek może zwrócić w różnych zrzeszonych w systemie lokalach na terenie całej Polski. Wówczas klient odzyskuje pieniądze, a do obiegu wraca umyte i wyparzone naczynie, które posłuży jeszcze nawet 999 innym klientom.
Na świecie pomysł zbierania, a następnie mycia i przekazywania opakowań do ponownego napełnienia w fabrykach przejęła platforma Loop, która świadczy te usługi różnym firmom: od kosmetycznych gigantów po producentów lodów. Obecnie razem z Burger King testuje opakowania wielorazowego użytku na wynos w wybranych restauracjach sieci w USA, a z McDonalds – w Wielkiej Brytanii.
- Opakowanie własnością klienta
W domu, w sklepie, a nawet w dowolnym innym miejscu (o tym za chwilę) klient może dziś sam napełnić ponownie butelkę szamponem czy detergentem, a nawet ulubionym napojem gazowanym. W tym ostatnim przypadku musi się najpierw zaopatrzyć w saturator i syrop, przy czym tzw. nabój CO2, niezbędny do zrobienia bąbelków, może wymienić z pomocą kuriera, nie ruszając się z domu – w ten sposób pomysł dobrze znany z czasów PRL-u powrócił w nieco tylko zmodyfikowanej odsłonie.
Po kosmetyki czy chemię gospodarczą klient musi się już jednak pofatygować do sklepu, gdzie znajdzie stację do refillingu – tak działa w Polsce np. projekt startupu Swapp! Co ciekawe, firmy, których produkty znalazły się w ofercie, zaoferowały klientom 15 proc. rabat, niejako odliczając wartość opakowania. Punktów z refillomatami jest jednak jeszcze niewiele na mapie Polski, dlatego szczególnie ciekawie prezentuje się pomysł berlińskiej marki Minimals, która oprócz niewielkich i napędzanych siłą ludzkich mięśni (a zatem niezużywających energii elektrycznej) stacji do refillingu oferuje je również w formie… roweru. Berlińczycy mogą zamówić wizytę takiej mobilnej stacji prosto do domu lub sprawdzić tygodniowy rozkład jazdy sprzedawcy.
- Opakowanie wielorazowe w e-commerce
W serwisie aukcyjnym Allegro przy odbiorze paczki z paczkomatu klient może zdjąć karton i zostawić go w przegródce. Dostaje nawet cieniutkie narzędzie do przecięcia taśmy klejącej. Kartony trafiają z powrotem do firm, które mogą użyć ich ponownie. Jedna z nich, „Better Land”, pochwaliła się, że od 10 lat nie kupiła nowych opakowań, bo ciągle wykorzystuje te, które do niej wracają. InPost przy współpracy z Modivo rozpoczęły również testy nowego rozwiązania, które polega na korzystaniu z opakowań wielokrotnego użytku. Szacują, że posługiwanie się tym systemem może nawet dziesięciokrotnie zmniejszyć zapotrzebowanie na opakowania służące do wysyłek produktów.
Jak promować reuse wśród pracowników
Nie tylko biznes można przestawić na reuse – jako pracodawczyni również masz ogromne pole do popisu wybierając na przykład jedno z poniższych działań. Uwaga, zadbaj, aby wpisywało się ono w szerszą komunikację tematu gospodarki obiegu zamkniętego, na przykład podczas Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju. Możesz:
- Stworzyć wyjątkowy benefit, którym zaciekawisz pracowników i zwrócisz ich uwagę na trend reuse. Jak? Najpierw sprawdź, co wśród Twoich pracowników cieszy się największą popularnością – od napojów, przez chemię gospodarczą, po kosmetyki – a następnie zamów do biura refillomat.
2. Zadbać o racjonalne wykorzystanie zasobów. Przy okazji znajdziesz sporo oszczędności. Od planowania firmowych eventów, przez ponowne wykorzystanie kartonów po produkcję gadżetów promocyjnych i materiałów informacyjnych – ideę „reuse” warto wdrożyć w jak największej liczbie działań podejmowanych przez organizację.
3. Promować ekopostawy wśród pracowników. Czasem wystarczy, że udostępnisz wielorazowe butelki na wodę i kubki termiczne, aby koleżanki i koledzy z biura wybierając się na spotkanie albo wychodząc po kawę nie wygenerowali kolejnego odpadu.
Chcesz więcej inspiracji, jak włączyć ideę reuse do działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu? Napisz do nas, a wesprzemy Cię swoją wiedzą, pomysłami i doświadczeniem.