Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • ESG | CSR

Ważny trend w eventach to neutralność klimatyczna

  • 23 maja 2022
  • Dominika
  • 2K views
  • 3 minute read
Zdjęcie autorstwa Wendy Wei z Pexels
Total
0
Shares
0
0
0

Co mają wspólnego fani Coldplay, Justina Timberlake’a i Massive Attack? Ano to, że idąc na koncert ulubionego zespołu nie dokładają się do emisji dwutlenku węgla. Te zespoły i wokaliści dbają bowiem o to, by organizowane przez nich eventy były neutralne dla środowiska. To oznacza, że planując koncert, zredukowali jego ślad węglowy, a to, czego nie dało się uniknąć, zoffsetowali, np. nasadzeniami drzew.

Koncerty neutralne klimatycznie w Polsce

Na polskiej scenie muzycznej ten trend dopiero się zaczyna, ale ekologiczne podejście muzyków już jest zauważalne. Pionierem jest tu Dawid Podsiadło, który m.in. przeznaczył część zysku ze sprzedaży płyty „Leśna Muzyka” na posadzenie drzew, stworzył scenografię do swoich koncertów z plastikowych śmieci, a następnie te dekoracje przerobił na specjalne winyle, które trafiły na aukcję charytatywną.

Wysoki ślad środowiskowy koncertów

Podsiadło jest jednak chlubnym wyjątkiem, bo dziś polscy organizatorzy „ekologicznych” koncertów myślą głównie o tematyce piosenek i wartości edukacyjnej imprezy, z ograniczoną uwagą traktując pozostały wpływ eventu na środowisko. Transport zespołu i ciężkiego sprzętu, energia potrzebna do zasilania instrumentów, głośników i oświetlenia, ale także np. dekoracje czy to, jak fani dojeżdżają do hali koncertowej, co i z czego piją w trakcie imprezy – to wszystko sumuje się do niebotycznych poziomów emisji dwutlenku węgla, generuje ogromne ilości odpadów i marnuje hektolitry wody.

Trasa neutralna klimatycznie

Co można z tym zrobić, pokazało Coldplay, organizując trasę „Music of the Spheres”. Zespół postanowił zredukować ślad środowiskowy swoich koncertów o 50%, a resztę zoffsetować, m.in. sadząc jedno drzewo za każdy sprzedany bilet. Jak udało im się jednak zmniejszyć wpływ trasy na planetę?

  1. Postawili na odnawialne źródła energii – od paneli słonecznych i biopaliw po pozyskaną od fanów energię kinetyczną przechwyconą za pomocą specjalnej podłogi oraz rowerów stacjonarnych. 
  2. Ograniczyli latanie, a gdzie nie dało się tego zrobić – dopłacili za specjalne „zielone” paliwo do samolotów, produkowane z oleju spożywczego lub odpadów.
  3. Starali się wykorzystać sprzęt, który już był na wyposażeniu odwiedzanych hal koncertowych, zamiast przywozić wszystko ze sobą.
  4. Postawili na lekkie dekoracje, które nadawały się do recyklingu.
  5. Bransoletki LED rozdawane fanom na koncercie zlecili wyprodukować z biodegradowalnego materiału; użyli ich też wielokrotnie (były zbierane i odkażane). Całe oświetlenie również wymienili na energooszczędne.
  6. Wykorzystali biodegradowalne konfetti, a także środki pirotechniczne niezawierające szkodliwych substancji.
  7. Zniżką zachęcili fanów do niskoemisyjnego przyjazdu na koncert i używania transportu publicznego na co dzień, a także prowadzili działania edukacyjne, promując postawy ekologiczne wśród odbiorców swojej muzyki.
  8. Umieścili zbiorniki z wodą tak, aby uczestnicy koncertu mogli napełnić swoje butelki wielorazowego użytku. Nakłonili też właścicieli hal koncertowych do zainstalowania infrastruktury pomagającej oszczędzać wodę (np. perlatorów w kranach, reduktorów ciśnienia wody).
  9. Postawili na zmniejszenie odpadów oraz ich recykling, m.in. poprzez użycie metalowych kubeczków oraz świadomy wybór recyklingowalnych surowców w swoich gadżetach promocyjnych.
  10. Załoga przerzuciła się też na lokalny wegetariański catering.

Neutralność klimatyczna eventów dzięki offsetowi

Niektóre z pomysłów Coldplay mogą budzić wątpliwości (czy biodegradowalne oznacza zawsze przyjazne środowisku? No i czy nie można bawić się na koncercie bez bransoletek LED albo konfetti?). Sam zespół zresztą przyznaje, że trasa koncertowa nawet w takim wydaniu to nadal ogromne obciążenie dla środowiska, dlatego Coldplay przeznacza 10% dochodu z niej na nasadzenia drzew, oczyszczanie oceanów oraz projekty mające na celu wzmacnianie bioróżnorodności.

Mówiąc o zrównoważonym rozwoju branży eventowej, nie możemy pominąć śladu węglowego wydarzeń. Niezwykle istotna jest redukcja emisji CO2 w każdym możliwym obszarze: zarówno w przypadku koncertów, jak i konferencji czy nawet wyjazdu firmowego. I właśnie w tym zakresie wspieramy naszych klientów widząc coraz większe zainteresowanie branży tematem.

Cieszymy się, że TerGo została uhonorowana nagrodą MP Power Awards w kategorii Zrównoważony Rozwój w Branży Eventowej. To znamienne, że wygrała właśnie firma zajmująca się liczeniem śladu węglowego. Patrząc na globalne trendy, mam nadzieję, że  już wkrótce i w naszym kraju organizatorzy wydarzeń zaczną świadomie podchodzić do zadania redukcji CO2 w tej branży. To ważne dla przyszłości naszej planety.

– komentuje Ewelina Sasin, Co-founder TerGo

“Ekopiknik” ze śladem węglowym

Oczywiście koncerty to tylko część imprez organizowanych dla masowej publiczności, takich jak wszelkiego rodzaju pikniki (w tym te ekologiczne), festiwale, imprezy sportowe, konferencje i targi czy kwesty charytatywne. Miejmy więc nadzieję, że już wkrótce i polska branża eventowa weźmie odpowiedzialność za swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dziś niemal niemożliwym jest znalezienie na stronach wydarzeń kulturalnych, sportowych czy biznesowych informacji o ich wpływie na środowisko – może warto przypomnieć o nim organizatorom, kupując bilet?

Artykuł powstał we współpracy z TerGo, dostawcą rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój marek.
TerGo
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • csr
  • zmiany klimatu
Dominika

Previous Article
pokrzywa
  • Jedzenie zero waste

5 jadalnych chwastów, które urozmaicą waszą kuchnię

  • 5 maja 2022
  • Joanna
View Post
Next Article
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu

Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę

  • 30 maja 2022
  • Dominika
View Post
You May Also Like
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Zainspiruj, nie zanudź. 5 powodów, dla których firmy stawiają dziś na edukację pracowników

  • Joanna
  • 24 kwietnia 2025
View Post
  • ESG | CSR

Firmy w zawieszeniu: raportować wg CSRD czy czekać na Omnibus?

  • Joanna
  • 18 marca 2025
View Post
  • Biuro
  • ESG | CSR
  • Zero Waste
  • Zrównoważony rozwój

Segregacja śmieci w biurze – mała zmiana, wielki wpływ?

  • Zuzanna Olejnik
  • 14 marca 2025
zielony kalendarz esg
View Post
  • ESG | CSR
  • Well-being
  • Zrównoważony rozwój

Kalendarz inicjatyw 2025. Zorganizuj wydarzenie w duchu ESG i wykorzystaj moc power speech!

  • Zuzanna Olejnik
  • 22 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR
  • Kampanie społeczne

5 kroków do skutecznych kampanii edukacyjnych z influencerami   

  • Dominika
  • 15 stycznia 2025
View Post
  • ESG | CSR

3 sposoby na firmowe święta w duchu zrównoważonego rozwoju

  • Zuzanna Olejnik
  • 30 października 2024
View Post
  • ESG | CSR

Powstała 1. w Polsce agencja mówczyń z obszaru ESG i well-being 

  • Joanna
  • 25 października 2024
Komunikacja pracowników, ESG i Zrównoważony rozwój
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Jak wprowadzić pracowników w temat ESG i zrównoważonego rozwoju

  • Dominika
  • 18 czerwca 2024
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo