Zmiany klimatu, zero waste i ekoaktywizm – co na to Twój pracodawca?
Znasz swoje wartości? Rozumiesz to, co Cię nakręca, daje komfort bycia sobą, zapewnia prawdziwe poczucie bezpieczeństwa? Mi odkrycie tych kilku chyba najistotniejszych informacji o sobie zajęło sporo czasu, i właściwie nadal stawiam ostatnie, mam nadzieję, kropki.
Trudno o satysfakcję zawodową, jeśli pracujesz w miejscu, które wartościami różni się istotnie od Twoich. Może dostajesz dobrą kasę, klepią Cię po plecach, bywasz na imprezach, gdzie możesz strzelić sobie fotę na ściance, ale jakoś, gdzieś coś Cię uwiera. Może to czas przyjrzeć się, co wspólnego na poziomie wartości łączy Cię z Twoim pracodawcą? W moim wypadku comiesięczny przelew na konto to za mało.
7 kroków do zero waste i ekoaktywizmy w miejscu pracy
Rozumiem, że nie każdy ma szczęście trafić na idealnego dla siebie pracodawcę, ale kropla drąży skałę. Mamy wpływ na firmę, w której pracujemy, szczególnie, jeśli działamy w grupie. Przekonała mnie do tego aktywiska i współzałożycielka Klimatycznego Panelu Obywatelskiego Karolina Woźniak, z którą rozmowa pomogła mi stworzyć ten tekst.
Jeśli tak jak dla mnie i Karoliny, ważna i dla Ciebie jest idea zero waste i temat zmian klimatycznych, oto lista działań, które mogą sprawić, że w swojej pracy poczujesz się lepiej. Zobacz, czy znajdziesz na niej coś dla siebie.
Świeć przykładem, nawet jeśli na razie to tylko malutkie światełko.
Nic tak nie działa jak przykład. Własny bidon, lunch w wielorazowych pojemnikach, zamawiany lunch tylko z miejsc z opakowaniami biodegradowalnymi, oszczędność druku, no i zamiast autem, podróż do pracy spacerem, rowerem lub komunikacją miejską… no można mnożyć. Daj się zauważyć. Pokaż innym, że można inaczej. Zainteresuj ;).
Zlokalizuj innych zainteresowanych zero waste i zmianami klimatu.
Sprawdź ile osób wokół myśli podobnie lub przejawia potencjał do bycia zainteresowanym 😉
Razem zawsze łatwiej. Zbadaj temat, sprawdź ile osób interesuje się też tematami związanymi z ochroną środowiska. Możesz zacząć od zwykłych rozmów przy lunchu. Opowiedz o swoim zero waste, działaniach na rzecz klimatu, ekociekawostkach. Z rozmowy z Karoliną wynika, że im mniej nachalnie to robisz, tym lepiej.
Dzielę się ciekawostkami, rozmawiam z ludźmi przy kawie o zmianach klimatycznych, opowiadam o sobie. Nie staram się przkonywać nikogo na siłę. To mogłoby wzbudzić niepotrzbny opór. Zmiany klimatyczne to też bardzo złożony i trudny temat, dlatego cieszę się, że miałam możliwość zaprosić do nas autorytet w tej dziecinie, Marcina Popkiewicza.
“Marcin Popkiewicz wystąpił podczas wewnętrznych spotkań przypominających TED Talk. Każdy mógł tam zgłosić jakiś temat. Marcin zrobił ogromne wrażenie. Na spotkanie z nim przyszły również osoby z managmentu. Mam poczucie, że jego wystąpienie było pewnym przełomem. Potem było łatwiej wprowadzać nam zmiany.” – dodaje Karolina.
Stwórz koalicję. Im nas więcej, tym lepiej.
Zorganizuj spotkanie dla osób zainteresowanych tematem, zapoznaj bliżej z ideą zero waste i zmianami klimatycznymi, przedstaw pomysł stworzenia listy zmian prostych do wdrożenia. Porozmawiaj ze swoim przełożonym, działem CSR, komunikacji, marketingu, HR, a może po prostu biurem zarządu czy właścicielem. W zależności od wielkości organizacji, partner do rozmowy będzie inny. Ustalcie wspólny plan na wypracowanie takiej listy. Może pierwszym krokiem będą zmiany w Waszym dziale, a dopiero potem całej organizacji.
Zbierzcie argumenty za wprowadzeniem zmian.
Szukajcie korzyści z wprowadzenia zmian dla swojego pracodawcy czy na początek Twojego działu. Niektóre, takie, jak papier z recyclingu czy rezygnacja z butelkowanej wody na tą z dyspozytora podłączonego pod wodę z kranu, będą namacalną oszczędnością. Inne, jak np. zmiana opakowania produktu na bardziej ekologiczny będą ważnym elementem budowania wizerunku i wpisaniem się w mocny trend rynkowy, jakim jest ekologia. Poszukaj też linków ze strategią Waszej firmy. Dobrze uargumentowana lista zmian będzie łatwiejsza do przyjęcia przez zarządzających.
Stwórzcie listę prostych do wdrożenia w Waszej firmie zmian.
Możliwości jest mnóstwo. Przyjrzyjcie się dokładnie temu, co dzieje się w organizacji na poziomie zachowań, rzeczy, procesów. Zastanówcie się, które z nich mają potencjał do optymalizacji pod kątem zmniejszenia zużycia zasobów naturalnych i produkcji odpadów.
Zadbajcie o “sprzedanie” zmian całej organizacji.
Poproście dział PR/Komunikacji o wsparcie w przygotowaniu komunikacji zmian. Jeśli z dnia na dzień bez żadnej informacji zniknie z toalet 4 warstwowy papier toaletowy, a z kuchni butelkowana woda czy herbata w torebkach, może okazać się, że brak świadomości przyczyn zmian, spowoduje niezadowolenie pracowników.
Cieszcie się ekozmianami i szukajcie pomysłów na kolejne.
Celebracja sukcesów, nawet tych najmniejszych, rodzi pole do kolejnych ważnych zmian.
Szukasz pomysłów na ekozmiany w swojej firmie?
Właśnie przygotowuję dla Ciebie post z listą propozycji. Możecie też przeprowadzić facylitowany warsztat, podczas którego poszukacie nowych rozwiązań, które przyniosą korzyści Planecie i Twojej firmie. Chcesz wiedzieć więcej, odezwij się do mnie :).