Według Raportu Digital, już w 2020 roku ponad 4,5 miliarda ludzi na świecie korzystało z Internetu. Tego samego roku, liczba użytkowników mediów społecznościowych przekroczyła ponad 3,8 miliarda, co oznaczało, że prawie 60% światowej populacji jest online!
Jeśli chodzi o nasz kraj, to jak wynika z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego zatytułowanego „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 roku”, aż 92,4% gospodarstw domowych w Polsce ma codzienny dostęp do Internetu.
Powyższe statystyki z ubiegłych lat mają tendencję rosnącą. Nie ciężko więc spostrzec, że grono aktywnych użytkowników Internetu z dnia na dzień znacznie się powiększa. To co trudne do dostrzeżenia to fakt, że dużą część tych użytkowników stanowią osoby z różnymi niepełnosprawnościami. Raport „Charakter użytkowania Internetu przez osoby niepełnosprawne i sprawne w perspektywie cyfrowego wykluczenia” wskazuje, że 33% użytkowników Internetu w naszym kraju to osoby niepełnosprawne. Są to najczęściej osoby niedowidzące, głuche oraz z ograniczoną sprawnością ruchową.
Kolejnym aspektem, którego nie dostrzegamy, jest to, iż strona dostępna dla niepełnosprawnych to strona dostępna dla wszystkich. Takie podejście to nie tylko świetna praktyka wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju ale również pożytek dla biznesu. Jeśli witryna jest przystępna do osób z niepełnosprawnościami, to taka też będzie dla pozostałych użytkowników Internetu. Dodatkowo będzie łatwiejsza w obsłudze dla seniorów oraz dla osób, które mają trudności ze zrozumieniem tekstu np. w wyniku wady wzroku. Co ciekawe, taka strona będzie bardziej dostępna dla osób w pełni sprawnych, ze względu na lepsze SEO, wpływające na pozycjonowanie treści w wyszukiwarce.
Myślisz o założeniu strony internetowej dla swojego biznesu lub zwiększeniu obecnych zasięgów? Poniżej przedstawimy Wam kilka sprawdzonych zasad, dzięki którym osoby z niepełnosprawnościami, mogą z większym komfortem korzystać z zawartości twoich witryn.
Korzystaj z czcionek, które dobrze skalują tekst
Zupełnie normalną rzeczą jest to, że na stronie internetowej tekst występuje w różnych rozmiarach. Z tym dużym nie ma problemu, ale tekst poniżej 12pt może źle się skalować. Z myślą o osobach niedowidzących, które muszą powiększać sobie tekst na witrynie, warto korzystać z czcionek, które dobrze się skalują. W ten sposób niedowidzący użytkownicy, w trakcie powiększania tekstu nie będą zmagać się z problemem zaburzenia struktury oraz przejrzystości tekstu. Czcionki, które dobrze się skalują są dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. To tzw. czcionki sans-serif (bez szeryfowe), czyli takie które nie mają zaokrąglonych główek. Do tej grupy zaliczamy m.in.: Arial, Comic Sans, Verdana, Helvetica, Tahoma i Open Sans.
Zamieszczaj opisy zdjęć typu alt tag
Na pewno każdemu z nas, wyświetlił się kiedyś krótki tekst, w momencie „najechania” kursorem myszki na zdjęcie/ obrazek. To właśnie jest alt tag, tzw. tekst alternatywny. Jest on niezwykle istotny dla osób niedowidzących, które korzystają z czytników ekranu. Takie urządzenia posiadają funkcję rozpoznawania tekstu zmieszczonego na witrynie, który jest przetwarzany na mowę. Dzięki temu niedowidzący użytkownik może dowiedzieć się, co znajduje się na zdjęciu. Należy pamiętać aby alt tag był opisem prostym ale i treściwym.
Co ciekawe, alt tag, z punktu widzenia pozycjonowania strony, jest niezmiernie pożądany. Dzieje się tak, ponieważ umożliwia on robotom Google ustalić co przedstawia zdjęcie, a to pozwala na wyświetlenie obrazu w zakładce „grafika” jako wynik wyszukiwania.
Umieszczaj transkrypcje oraz napisy
Treści audio oraz video są bardzo często najbardziej atrakcyjnym elementem strony. Niestety tego samego nie mogą powiedzieć osoby głuche, które bez transkrypcji i/lub napisów nie są w stanie zrozumieć treści mediów. Udostępniając na swojej witrynie treści audio i video, dodawaj do nich odpowiednie transkrypcje oraz napisy. Dzięki temu, nie tylko umożliwisz zrozumieć treść osobom głuchym, ale i polepszysz algorytm pozycjonowania witryny w wyszukiwarce Google.
Pamiętaj o nawigacji na stronie WWW
Bywają sytuacje kiedy zamiast myszki używamy skrótów klawiszowych. Ich stosowanie ma na celu sprawniej poruszać się po stronie internetowej. Niestety osoby z niepełnosprawnością ruchową, bardzo często mogą poruszać się tylko i wyłącznie za pomocą skrótów klawiszowych. Jeśli serwis chce spełniać wymogi dostępności, to przede wszystkim powinien mieć na uwadze stworzenie nawigacji dla osób, które mają problem z posługiwaniem się myszką czy touchpadem.
Aby witryna spełniała kryteria dostępności, użytkownicy powinni mieć możliwość przemieszczania się pomiędzy sekcjami przy pomocy jasno zdefiniowanych i prostych kombinacji klawiszy, a także przyciskiem Tab, który powinien sprawnie przekierowywać odwiedzającego z paska adresu do głównego paska nawigacyjnego, a następnie do następujących po sobie sekcji.
Warto pamiętać o technologiach śledzących wzrok użytkownika, i zapewnić wystarczającą ilość przestrzeni pomiędzy kolejnymi elementami nawigacyjnymi. Aby to uczynić, każda podstrona powinna mieć wyróżniające się nagłówki (H1, H2, H3, itd.), które pomogą zorientować się w strukturze tekstu.
Na koniec kwestia zamieszczonych linków. Należy je opisywać zrozumiale. Użytkownik ma od razu wiedzieć, gdzie dany link prowadzi oraz gdzie musi kliknąć, aby zostać przekierowanym do załączonej strony. Najprostszym rozwiązaniem jest stylizacja linków, za pomocą kodu CSS strony. Wtedy hiperłącza są wyróżnione, np. wyświetlają się w innym kolorze.
Jak widać z powyższych wskazówek, dostosowanie strony internetowej dla osób z niepełnosprawnościami, nie jest takie trudne. Może warto wdrożyć chociaż kilka zaleceń do swojej przyszłej lub aktualnej strony internetowej? W końcu będzie to korzystne zarówno dla użytkowników z niepełnosprawnościami, jak i samej firmy, która takimi działaniami pozytywnie wpłynie na swój wizerunek oraz zrównoważony rozwój.
Jeśli jesteś zaciekawiony/a tematem i chciałbyś/abyś poznać więcej ważnych zaleceń, istotnych podczas projektowania stron internetowych pod kątem osób z niepełnosprawnościami to koniecznie zapoznaj się z Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), z którego korzystałam przy tworzeniu tego wpisu. Znajdziesz tam wytyczne, dotyczące aktualnych norm stron internetowych.