Nadchodzą święta Bożego Narodzenia, a wraz z nimi okres firmowych wigilii i spotkań świątecznych. Takie wydarzenia to dla organizacji nie tylko doskonała okazja do integracji zespołu, ale także szansa na budowanie kontekstu dla wdrażanych strategii ESG. Jak zaplanować firmowe świętowanie, aby wykorzystać ten czas do zjednoczenia pracowników wokół tematów zrównoważonego rozwoju? Podpowiadamy!
1. Zrównoważone menu
Jedzenie to nieodłączny element każdego spotkania świątecznego, a jednocześnie obszar, w którym firma może wdrożyć szereg działań wpisujących się w ideę zrównoważonego rozwoju. Warto więc zadbać o ten aspekt i z uwagą podejść do organizacji wigilijnego poczęstunku. Kroki, które warto podjąć, to m.in.
– Zapewnienie wegetariańskich i wegańskich opcji w menu – zastąpienie części potraw wariantami bezmięsnymi to szansa na ograniczenie śladu węglowego wydarzenia (jak podaje Nauka dla klimatu, typowa dla krajów rozwiniętych wysokomięsna dieta jest mniej więcej 2-2,5 razy bardziej emisyjna niż dieta roślinna) oraz promocję często zdrowszych i bardziej ekologicznych wyborów wśród pracowników;
– Zadbanie o jakość i lokalność produktów – podczas wyboru świątecznego cateringu warto zwrócić uwagę także na jakość i pochodzenie produktów użytych do jego przygotowania. Zamawiając poczęstunek, możemy zapytać jego dostawcę o źródło pozyskiwania ryb i mięsa, rodzaj jajek stosowanych w kuchni, sezonowość wykorzystywanych warzyw i owoców oraz miejsce ich zakupu. Już samo zadanie takiego pytania zmienia świadomość wśród naszych dostawców, rośnie więc szansa, że rozszerzą oni swoją ofertę o produkty lokalnych dostawców i spełniające kryteria rolnictwa ekologicznego;
– Niemarnowanie jedzenia – nawet najbardziej zrównoważony catering nie obroni się, jeśli na koniec wigilii wyląduje w koszu na śmieci. Z tego względu dobrze jest zawczasu pomyśleć o tym, co zrobić z resztkami jedzenia pozostałymi po firmowej wigilii. Można zachęcić pracowników do zabrania niezjedzonych potraw do domu albo zabezpieczyć je i oddać do najbliższej jadłodzielni. Takie działanie wpisze się w ideę zero waste, a jednocześnie przyczyni się do promowania odpowiedzialnych postaw wśród zespołu.
2. Budowanie jedności wokół wspólnego celu charytatywnego
Firmowa wigilia to również doskonała okazja do zaangażowania pracowników we wspólną inicjatywę charytatywną. Takie działania nie tylko promują postawę odpowiedzialności społecznej, ale również budują więź i poczucie wspólnoty, które są bezcennym zasobem dla każdej organizacji. Warto zatem zaplanować zespołową aktywność przekładającą się na realną korzyść dla społeczności lokalnej i/lub grupy potrzebujących. Pomysły na wspólną inicjatywę charytatywną to m.in.:
– Zbiórka darów na cele charytatywne – w okresie świątecznym wielu pracowników wychodzi z oddolnymi pomysłami organizacji zbiórek na potrzebujących, np. w ramach Szlachetnej Paczki. Warto doceniać takie inicjatywy i tworzyć dla nich przestrzeń wsparcia m.in. poprzez udostępnienie mediów wewnętrznych do promowania projektu czy zachęcenie menedżerów do umożliwienia swoim zespołom poświęcenia części czasu pracy na działania związane ze zbiórką itp. Wspólne zaangażowanie pracowników w projekt dobroczynny zacieśnia więzi, co może przełożyć się na lepsze zgranie zespołu na co dzień;
– Wolontariat pracowniczy – świąteczna atmosfera wyjątkowo sprzyja organizacji wolontariatu pracowniczego, w ramach którego pracownicy mogą dobrowolnie zaangażować się w działalność prospołeczną. Prawidłowo zaprojektowany wolontariat powinien spełniać jeden podstawowy cel: pomagać. Główną rolą pracodawcy w tym procesie jest wspieranie pracowników-wolontariuszy poprzez udostępnienie im czasu, funduszy i/lub zasobów do wykorzystania w ramach działań wolontariackich. Dobrym rozwiązaniem może być np. przeznaczenie dodatkowego dnia pracy na takie działania. A jeśli w firmie wolontariat do tej pory nie funkcjonował, to wigilijne spotkanie jest doskonałą okazją do jego inicjacji.
3. Przemyślane, wartościowe prezenty
Planując upominki, zamiast rzeczy, warto rozważyć prezent w formie doświadczenia, np. spotkanie lub warsztat, które da obdarowywanym realną wartość, a przy okazji pozwoli przyjemnie spędzić czas. Razem z ekspertkami z naszej agencji mówczyń >>Who Will Save The Planet<< zaplanowaliśmy tematy szkoleń, które mają inspirować i dostarczać solidną dawkę wiedzy, a jednocześnie wpisują się w świąteczny klimat.
Zobacz zaproszenia naszych mówczyń
Przykładowe tematy wystąpień, które można zorganizować w ramach firmowego spotkania wigilijnego, to m.in.:
- Jak przeżyć święta bez kłótni. O dobrej komunikacji i stawianiu granic.
- Po co nam pszczoły? Od ochrony ekosystemów po apiterapię” – warsztat obejmujący tworzenie z miodu, propolisu, pyłku kwiatowego i wosku pszczelego własne produkty, takie jak maści, balsamy i mikstury;
- Święta pełne troski o planetę i nas samych;
- Świąteczny sweter z reniferem: jak nie dać się wkręcić w gorączkę zakupów;
- Najtańszy lek świata: jak zadbać o zdrowy sen i poczuć się lepiej;
- Po co Ci odpoczynek? O sztuce i technikach relaksacji;
- Jak sprzątać przed świętami, żeby było zdrowo i ekologicznie? – część teoretyczna o tym, jak sprzątanie może nam szkodzić i jakie błędy popełniamy podczas sprzątania; możliwa część praktyczna z wykonywaniem prostych i skutecznych środków czystości.