Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
0
0
0
Who will save the planet
Who will save the planet
  • Consulting
    • O nas
    • Oferta
    • Szkolenia
    • Aktualności
  • Blog
    • Fakty
    • Styl życia
    • Well-being
    • ESG | CSR
    • MASZ WPŁYW
    • POBIERZ
    • O MNIE
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Styl życia

Fast homeware: młodszy ale groźny kuzyn fast fashion

  • 22 lutego 2024
  • Marta Opałka
  • 344 views
  • 3 minute read
Total
0
Shares
0
0
0

W ślad za fast fashion przed kilkoma laty pojawił się na światowym rynku siostrzany trend – fast homeware, o którym jednak mało się mówi. Sprzyjała mu pandemia COVID-19, która zamknęła nas w domach i – chcąc, nie chcąc – nakierowała naszą uwagę na najbliższe otoczenie, a więc wnętrza, w których żyjemy. Konieczność długotrwałego przebywania w domu zmieniła wyraźnie nasze priorytety zakupowe, ponieważ to, co było dla wielu dotąd jedynie sypialnią, nagle stało się zarazem biurem, centrum codziennej aktywności i bezpieczną oazą. Wnętrza miały dawać poczucie bezpieczeństwa, koić i poprawiać nastrój mieszkańców. A jak najłatwiej osiągnąć to kiedy generalny remont staje się nie tylko kosztowny, ale i niemożliwy z uwagi na covidowe obostrzenia? Poprzez zakup dodatków. Niestety, przyzwyczajenie wzmocnione w czasie pandemii zostało nam do dziś.

Kupujemy coraz więcej

Odzwierciedlają to globalne wyniki sprzedaży w sektorze home & decor, który obejmuje m.in. meble, dekoracje, tekstylia, dywany i wykładziny. W 2023 roku przychody sektora wynoszą 126 mld USD i prognozuje się ich wzrost o 4,77% w najbliższych latach (CAGR 2023-2028, źródło: Statista). Ponad 1/3 sprzedaży stanowią wykładziny i dywany, na kolejnym miejscu znajdują się zasłony. Dekoracje to kolejne niemal 22%.

A jak to wygląda w Polsce? Według prognoz przychody w branży home & decor wyniosą w 2023 roku w przeliczeniu ok. 5,3 mld PLN, a rynek będzie rósł o 6,34% rocznie (CAGR 2023-2028). Podczas gdy w 2020 r. Polacy kupili dywany łącznie za blisko 1,6 mld PLN a dekoracje za 1,56 mld PLN, szacuje się, że w ubiegłym roku liczby te wzrosły odpowiednio nawet do 1,88 mld PLN za dywany i 1,95 mld PLN za dekoracje.

 

Fast homeware sprawia, że coraz więcej wyrzucamy

Zakup nowych artykułów często jest podyktowany nie koniecznością, a potrzebą odmiany, podążaniem za trendami podpatrzonymi online, w telewizji i prasie. Media społecznościowe bombardują nas obrazami pięknych wnętrz domów i mieszkań influencerów oraz zdjęciami uroczych i funkcjonalnych akcesoriów. W ślad za tym wiele sklepów zachęca nas modnym designem, niskimi cenami, a na dokładkę także promocjami, szczególnie w okresie okołoświątecznym. Wielkanocne stylizacje kuszą nas pastelowymi kolorami, wiosennymi kwiatami, puchatymi kurczaczkami i króliczkami, wszechobecnymi kolorowymi jajkami. 

Kupujemy więc impulsywnie, ulegając chwilowym trendom. Kierujemy się walorami wizualnymi, niską ceną, dostępnością i nie zważamy na jakość. Niestety, zachwyt nad takimi zakupami zwykle jest krótkotrwały. 

Święta szybko mijają, a nam często nie żal wyrzucić dziesiąty zestaw kolorowych jajeczek, który kosztował grosze. Podobnie zresztą dzieje się z piątą lampką nocną w kształcie muchomora czy czwartym dywanikiem łazienkowym w kształcie donuta. Muszą zwolnić miejsce dla nowych produktów odpowiadających kolejnym wnętrzarskim trendom. 

Efekt? Marnotrawstwo zasobów zużytych do produkcji wątpliwej jakości nietrwałych produktów, a także mnóstwo nadmiarowych odpadów, których można by łatwo uniknąć ograniczając zakupy. Wśród nich styropian, który nadaje się do recyklingu tylko jeśli jest czysty, a i wtedy jego przetworzenie jest trudne i kosztowne i generuje niewiele surowca wtórnego. Pomalowane lub oklejone styropianowe ozdoby kończą niestety swój żywot w pojemnikach na zmieszane odpady.

 

To nie jedyne grzechy Fast homeware

To, co jest na pewno wygodne, nie jest jednak szczególnie etyczne ani jakościowe. Fast homeware promuje konsumpcję i wyrzucanie mebli oraz dodatków, gdy wychodzą one z mody. To zjawisko przyczynia się do marnotrawstwa zasobów naturalnych, takich jak drewno czy surowce chemiczne używane do produkcji mebli. Ponadto przedmioty tej kategorii często produkowane są z nietrwałych materiałów o wątpliwej jakości, co jeszcze bardziej napędza cykl wymiany produktów na ich nowe odpowiedniki.

Zastrzeżenia budzą także warunki produkcji. W celu utrzymania niskich cen, producenci często optymalizują koszty poprzez zaangażowanie taniej siły roboczej. To oznacza kiepskie warunki pracy i niskie płace w fabrykach produkujących fast homeware.

Wpływ fast homeware na środowisko jest nie do przecenienia. Marnotrawstwo zasobów naturalnych, duże ilości odpadów i niskie standardy produkcji to tylko kilka aspektów, które wpływają na naszą planetę. Dlatego warto zastanowić się nad alternatywnymi rozwiązaniami, takimi jak zakup mebli z recyklingu, inwestowanie w trwałe i czasem droższe produkty, które jednak przetrwają lata, lub też udział w gospodarce wymiany mebli, dzięki czemu można uniknąć marnotrawstwa i wspierać ekologiczny rozwój.

 

Skontaktuj się z nami

Pomożemy Ci w procesie zmiany w stronę zrównoważonego rozwoju. Od dynamicznych wystąpień motywacyjno-edukacyjnych, przez projekty edukacyjne, po wsparcie z zakresu zarządzania strategicznego i efektywnej komunikacji bez greenwashingu.

Zróbmy razem coś dobrego!
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Marta Opałka

Previous Article
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie

Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę

  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
View Post
Next Article
Greenwashing
  • ESG | CSR
  • greenwashing
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Treść dyrektywy greenwashingowej przegłosowana przez Parlament Europejski

  • 3 kwietnia 2024
  • Marta Opałka
View Post
You May Also Like
Konsekwencje dla firm, które nie zgłoszą danych niefinansowych zgodnie z CSRD pomimo obowiązku
View Post
  • ESG | CSR
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Konsekwencje dla firm, które nie zastosują się do CSRD

  • Joanna
  • 12 lipca 2023
View Post
  • Jedzenie zero waste

Prezent dla ziemi z okazji Dnia Ziemi. Stwórz z nami e-book z wege przepisami!

  • Joanna
  • 22 kwietnia 2023
TERbit
View Post
  • ESG | CSR
  • Miasto
  • Styl życia
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Testujemy aplikację TERbit, która motywuje do redukcji emisji CO2e

  • Dominika
  • 13 kwietnia 2023
View Post
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Proste zmiany
  • Zrównoważony rozwój

Architektki i osoby architekckie – nowy standard komunikacji?

  • Joanna
  • 25 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Styl życia
  • Ubrania
  • Zakupy
  • Zrównoważony rozwój

Ochrona konsumentów: ułatwienie wyboru zrównoważonych produktów i zakaz pseudoekologicznego marketingu

  • Joanna
  • 22 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Miasto
  • Styl życia
  • Zrównoważony rozwój

Rusza 2. edycja projektu społecznego :W CENTRUM

  • Joanna
  • 21 marca 2023
View Post
  • ESG | CSR
  • Jedzenie zero waste
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój

Tergoscope – aplikacja do obliczania śladu węglowego w zakresie 1, 2 i 3

  • Dominika
  • 11 stycznia 2023
View Post
  • Jedzenie zero waste

Jak promować w firmie „reuse”

  • Joanna
  • 15 listopada 2022
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Greenwashing – “przyjazny dla planety” i inne hasła, za które można dostać karę
  • 6 grudnia 2023
  • Joanna
  • 891 views
  • 3 minute read
Warsztat Mozaika klimatyczna
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • zmiany klimatu
  • Zrównoważony rozwój
Mozaika klimatyczna – najbardziej znany warsztat wyjaśniający zmiany klimatu
  • 6 czerwca 2023
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 3 minute read
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
Jak komunikować strategię zrównoważonego rozwoju, aby wdrożyć ją efektywnie?
  • 18 września 2022
  • Joanna
  • 1.9K views
  • 4 minute read
Efektywny eko altruizm
  • ESG | CSR
  • Najczęściej oglądacie
  • Proste zmiany
  • zmiany klimatu
Efektywny eko-altruizm, czyli skuteczne dbanie o Planetę
  • 30 maja 2022
  • Dominika
  • 1.4K views
  • 4 minute read
Tedx Lenkowska Piechocka
  • Biblioteka
  • ESG | CSR
  • Filmoteka
  • Najczęściej oglądacie
TEDx: Obejrzyj Eco game changer. Masz tę moc! i działaj
  • 20 lutego 2022
  • Dominika
  • 2.3K views
  • 3 minute read
Who will save the planet
  • Consulting
  • Blog
  • Mówczynie | Ekspertki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin

Input your search keywords and press Enter.

Cześć, analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, bo chcemy lepiej dopasować zawartość strony do Twoich potrzeb. Korzystamy tu również z plików cookie, żeby m.in. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję wszystkie Odrzucam Ustawienia
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo